Brev:
Mælkebehov og jern - 6 mdr.
27. november 2006
Alder:
6 mdr.
Mælkebehov og jern - 6 mdr.
Hej Helen
Jeg har i alt 3 spørgsmål til Professoren :0)
1.) Vores datter bliver 6 mdr. i denne uge, og jeg er pludselig kommet i tvivl, om hun får sit mælkebehov dækket? Jeg ved nemlig slet ikke, hvormeget man siger et barn i den alder har brug for. Ida har, siden hun var godt 4 mdr. spist tre skemåltider om dagen. Amningen sluttede definitivt da hun rundede 5 mdr.
Vores Ida spiser således:
Morgen (ca 7.00): 1½-2 dl Rismelsgrød m/frugtmos
Formiddag (ca 10.00): 100-120 ml MME
Frokost (ca 13-14): 1½-2 dl Hirsegrød m/frugtmos
Aften (ca 17-18): Kartoffel/grøntsagsmos
Godnat-vælling (19.30): 100-150 ml vælling
Nat (ca 4-5): 100-120 ml MME
Grøden laves af 50/50 vand og MME
Grøntsagsmosen tilsættes en "sjat" MME, for at nå rette konsistens
Ida drikker ca 1½-2 snapseglas vand til hvert måltid
Hvordan ser hendes kostplan/mælkeindtag ud, synes du??
2.) Lige før weekenden blev hun forkølet og fik lidt feber, og lørdag brød hendes første tand frem i undermunden! Disse faktorer har betydet svækket appetit.
Under skemåltiderne har det betydet, at efter den første slurk vand, er det slut med skemaden. Sikkert fordi det føles dejligt koldt i munden?! Jeg går ud fra, hendes normale appetit langsomt vender tilbage, når ømheden i gummerne/forkølelsen aftager. Men er der noget koldt man kan give hende at spise, for at lindre smerterne???
(Da appetitten var mindst, tilbød vi hende en del flere flasker MME, for at sikre hun fik nok væske)
3.) Sidste spørgsmål er vedrørende Jern. Hvornår tilbyder man jerndråber???
Med venlig hilsen
Ida's Mor - Cristina