Svar: Mælkebehov og jern - 6 mdr.
27. november 2006
Alder:
6 mdr.
Hejsa
Er det mig der er professoren? :o)
Med hensyn til Idas mælkeindtag, så lyder det ikke af så meget mælk hun får. Du tilbyder flaske 3 gange i døgnet og når jeg lægger antal ml. sammen, så får hun ialt mellem 300-390ml og det synes jeg er for lidt.
Hun skal for det første op på mindst 400ml for at få sit jernbehov dækket og det gør hun ikke. I forhold til at hun kun er 6 måneder gammel, så synes jeg faktisk at hun skal op på det dobbelte af hvad hun får nu - jeg så hende helst på 750ml, men det er ikke sikkert at det kan lade sig gøre og så må det være okay, hvis hun ellers tager på, trives osv.
For at få mere mælk i hende, så synes jeg at du skal begynde at give hende en flaske, når hun vågner af sin lur. Du kan roligt bibeholde de flasker du har nu, men der skal mere til. Jeg går ud fra at hun sover mindst 2 gange dagligt og i forbindelse med disse lure skal hun altså have en flaske.
En plan for dagen kunne se således ud:
Morgen (ca 7.00): 1½-2 dl Rismelsgrød m/frugtmos, vand af kop
Formiddag (ca 10.00): 100-120 ml MME
Puttes til formiddagslur
Tilbydes flaske, når hun vågner af lur (ca. kl. 12)
Frokost (ca 13-14): 1½-2 dl Hirsegrød m/frugtmos, vand af kop
Puttes til middagslur
Tilbydes flaske, når hun vågner af lur (ca. kl 15.30)
Aften (ca 17-18): Kartoffel/grøntsagsmos, vand af kop
Godnat-vælling (19.30): 100-150 ml vælling
Nat (ca 4-5): 100-120 ml MME
Appetitten kan sagtens svinde i takt med forkølelse og tandfrembrud og det er lidt svært at give hende særligt meget at bide i, nu hvor tanden er brudt frem. Du skal i hvert fald passe på at hun ikke får bidt et stykke af:o)
Men hun må meget gerne få en rigtig kold gulerod eller et stykke agurk. Du kan også prøve at give hende en skorpe at bide lidt i. Ellers kan man købe bideringe til formålet og også ringe med tandbørste effekt, som børn kan synes er rare.
Med hensyn til jern, så gives dette fra 6 måneder med mindre barnet med sikkerhed drikker mindst 400ml mme dagligt. Også derfor skal du have din datter øget i indtag, så du er helt sikker på at hun dækkes godt nok ind:o)
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske