Svar: Vuggedød - 4 mdr.
27. november 2006
Alder:
4 mdr.
Kære Linda
Vuggedødsdiagnosen kan stilles indtil barnet er et år. Det er dog meget sjældent at børn dør vuggedød i alderen 6-12 måneder, men det kan ske. Der er aldrig nogen garantier:o)
Sundhedsstyrelsen skriver: "Der er klar evidens for at rygleje beskytter mod vuggedød. Spædbørn skal derfor lægges til at sove på ryggen. Der er intet der tyder på øget risiko for død ved kvælning som følge af opkast eller gylp. Når barnet selv kan vende sig, er der ingen grund til at bekymre sig om, at barnet vender sig og sover videre på maven." (sst. 2006)
Ved ikke om ovenstående giver dig mere ro i sjælen, men jeg håber at det trods alt hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke fortsat med den lille:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske