Brev:
Laktulose eller andet til hård mave - 6 mdr.?
28. november 2006
Alder:
6 mdr.
Laktulose eller andet til hård mave - 6 mdr.?
Hej Helen
Mange tak for dit meget fyldestgørende svar vedr. overgangskost. Jeg har et spørgsmål, som ligger lidt i forlængelse af dette.
Min datter har, siden vi for godt 14 dage siden begyndte med grød, haft hård mave. De to første dage, jeg gav hende grød, havde hun afføring umiddelbart efter. Det skal siges, at der var sveskemos i denne (ris)grød. De efterfølgende dage gav jeg hende fortsat risgrød, dog skiftede jeg sveskemosen ud med en spiseskefuld alm. frugtmos (lavet af pærer, æbler og gulerødder). Siden da har hun haft hård mave. Jeg forsøgte at gå tilbage til sveskemosen, men gjorde ikke afføringen mere lind.
I de sidste 3 dage har jeg så givet hende havregrød tilsat sveskemos eller abrikosmos (ca. ½-1 spiseskefuld til ca. 2 dl. grød) for at hun kunne få en kost med et højere indhold af kostfibre. Det ændrer ikke på afføringens konsistens, men har gjort at der så til gengæld kommer noget ud. Konsistensen af afføringen er ler-agtig og slet ikke flydende, som da jeg ammede hende fuldt.
Hun får pt. grød en gang dagligt samt ca. en dl. frugtmos ved middagstid. Samtidig ammer jeg hende stadig 6-7 gange dagligt, hvor hun spiser fra begge bryster. Hun tilbydes vand til måltiderne.
Jeg er i tvivl om, hvorvidt jeg bør give hende noget (laktulose eller lign) for at hun kan komme af med den hårde afføring eller om hendes kost bør ændres? Det skal tilføjes, at hendes mave periodisk var træg, mens hun blev ammet fuldt ud.
Kærlig Hilsen fra Camilla