Svar: Laktulose eller andet til hård mave - 6 mdr.?
28. november 2006
Alder:
6 mdr.
Kære Camilla
At din datter har lidt mere leragtig afføring end grødet afføring, lyder egentlig okay i forhold til at hun er begyndt med lidt fastere føde og således ikke længere kun lever af mælk. Der er jo ikke tale om knoldet, hård afføring og du beskriver heller ikke din datter, som om hun har ondt eller på nogen måde besværet af at komme af med det.
Hvis din datter har ondt, når hun skal af med sin afføring eller at du fornemmer at afføringen har en konsistens som gør det svært for hende at komme af med det, så synes jeg du skal give hende laktulose.
Som du beskriver det lige nu, så lyder det umiddelbart til at kunne klares med ekstra væske og ekstra fibre - som havregrød og øllebrød. Og så må du meget gerne begynde med lidt grøntsagsmos også. I dette kan du også komme lidt kogt kød/fisk, nu hvor hun er 6 måneder.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske