Svar: Amning med flade brystvorter
28. november 2006
Alder:
0 mdr.
Kære Anne
Tillykke med at du venter dig igen:o)
Det behøver bestemt ikke at være lige så problematisk for dig at amme denne gang. Det er sådan at brystvævet ændrer sig under en graviditet og i slutningen af graviditeten er det især vævet ved brystvorterne som ændrer struktur. Dette sammenholdt med at du faktisk har ammet tidligere (2½ måned med udmalkning og amning med brik - det synes jeg faktisk er flot og jeg kan godt høre at du har kæmpet en kamp) gør at amningen godt kan være lettere for dig denne gang. Man ved at brystet således ændrer sig lidt fra gang til gang.
Der er også forskel på børn og måske vil det barn du føder denne gang være lidt større, have et større vacuum og en lidt anden sutteteknik - det kommer jo ikke kun an på dig, men også på barnet - og I skal begge få denne amning til at fungere.
Ud fra byen, hvor du bor, kan jeg næsten regne ud at du skal føde på Hillerød sygehus. Jeg ved at man her gør rigtig meget ud af netop amning og at flere personaler derfra har taget kurser specielt i amning. Der er 1. januar 2006 kommet helt nye retningslinjer omkring amning og støtte til dette på netop Hillerød sygehus.
Jeg ved at jordemoderen omkring uge 29 vil lave en ammejournal sammen med dig. Denne journal beskriver lidt omkring dine tanker om amning og det vil være helt relevant at I her noterer, at det især er vigtigt for dig, at få støtte til amning - måske at du kan blive på hospitalet en ekstra dag, hvis det kan gøre en forskel.
Derudover så tænker jeg, at det er meget vigtigt at du selv er opmærksom på at dit lille nyfødte barn vil have meget behov for hud mod hud kontakt. Derfor vil du sandsynligvis allerede efter fødslen få lagt det lille barn op til dig og efter lidt tid vil den lille selv begynde at søge brystet og det er den bedste start for din amning.
På Hillerød vil det også ofte være sådan at barnet ligger hos dig (kun i en ble), når I kører fra fødegangen og over på barselsgangen.
Så min tanke er altså, at hvis du gerne vil forsøge amning igen denne gang, så har du rigtig gode muligheder for at det kan lykke og skal du føde på Hillerød, så vil personalet der også bakke dig op - de har de regler om:o)
Rigtig meget held og lykke med det hele. Glæder mig til at høre, hvordan det går jer:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske