Svar: 5½ mdr gammel dreng virrer med hovedet
6. december 2003
Alder:
5 mdr.
Det er helt normalt at børn virrer med hovedet, når de er trætte. Det er en måde at vise træthed på, på samme måde, som barnet kan gnide sig i øjnene eller på næsen.
Børn kan generelt også lave mange mærkelige ansigter og have forskellige grimasser. Især når de sover og drømmer vil man kunne se at de ligger uroligt og har urolig mimik. Nogle børn kan også se ud som om der vågner helt op, selvom de rent faktisk stadig sover. Man skal derfor lade barnet sove og ikke begynde at tage det op. En beroligende hånd kan nogen gange hjælpe.
Det er rigtigt at børn også kan virre med hovedet, hvis de f.eks har ondt i ørerne. Ud fra din beskrivelse så tror jeg dog ikke at der er tale om dette her. Hvis I er i tvivl, så kan I evt. trykke ham foran øret og se om han virker forpint. Hvis han gør det skal I naturligvis tage ham til lægen, men hvis han ikke har feber eller andre symptomer, så tror jeg bestemt bare at hans virren er et symptom på træthed.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske