Svar: Vågne nætter 5 mdr
28. november 2006
Alder:
5 mdr.
Kære Tanja
Nu er det jo dig der kender din datter bedst og det kan såmænd godt være både tænder, luft i maven og ondt i ørerne. Sidstnævnte dog sjældent i den alder - og så plejer det også at give problemer ved dagsøvnen.
Min umiddelbare tanke er om hun er tørstig. Jeg synes ikke umiddelbart at 3-4 flasker lyder af så meget, men igen kommer det jo an på, hvor meget de tager af gangen.
Derudover så tænker jeg at det måske handler lidt om alderen. Er det kun den ene tvilling, som er urolig om natten, eller er det dem begge?
Det er nemlig sådan at børn ofte i denne alder, begynder at sove lidt mere uroligt og i det hele taget være lidt mere 'udfordrende' for mor. Der er mødre som får lidt følelsen af at de omklamres og slet ikke kan få lov til at være sig selv. Ingen andre duer, det er kun mor, mor, mor og det er man så ved at få spat over. Og har man så to, må det jo være ekstra slemt.
Det hele er en fase. Det handler om at dine børn er igang med at lære en masse nye ting. Sandsynligvis triller de mere omkring end de har gjort tidligere, har brug for skiftende legetøj og stiller sig ikke længere tilfred med at kigge på det samme. Overarm, underarm, fingre osv. det hele studeres og forsøges brugt - række ud efter, gribe, tage til sig osv. men det er stadig rigtig svært, så det giver lidt pylren og generelt utilfredshed:o)
Der er også børn som i denne alder begynder at brokke sig over skemaden - nu gik det ellers lige så godt og så pludselig vil hun ingen ting, kaster sig tilbage, græder osv. Hjælp dine børn med at eksperimentere og få nye oplevelser både fysisk og mentalt.
Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske