Brev:
Vægt og kost - dreng 15 mdr.
28. november 2006
Alder:
15 mdr.
Vægt og kost - dreng 15 mdr.
Hej Helen
Vi har opdaget at Nicolai ikke er steget i vægt de sidste par måneder - hvilket sikkert hænger sammen med at han er begyndt i vuggestue og der er fart på ham hele dagen - han er knap 85 cm og vejer ca. 13 kg.
Vores spørgsmål går på om du har forslag til evt. ændringer i Nicolais kost - vi er i tvivl om hvorvidt han får kalorier nok!
Nicolai går i seng senest kl. 19 og sover godt 12 timer så han skal jo spise en del de 11-12 timer han er vågen :o)
Du får lige et overblik over hans 'gennemsnitsdag' (han er i vuggestue)
7.00/8.00: Godmorgen. Ymer med rugbrødsdrys og vand til (er der noget med at ymer indeholder meget protein og bør vi erstatte den med et andet mælkeprodukt?)
(Som regel også noget af fars havregryn!)
Nogle dage ½-1 skive brød/rugbrød i bilen (vi har et kvarters kørsel til vuggestuen og derovre får han ikke noget før frokost da de får frugt/brød ved 8-tiden)
Kl. 11: Frokost med letmælk til (2 stykker rugbrød med leverpostej, ½ banan eller æblestykker, 1 hjemmebagt pizzasnegl eller en (grøntsags)frikadelle, evt. en lille æske rosiner (vi skal have madpakke med i vuggestuen - vi ved selvfølgelig ikke hvor meget af madpakken han spiser - nogle dage er den tom når vi henter ham; andre dage er der rester)
Ved 12-tiden: Lur i barnevognen (45 min. – 1½time)
Kl. 14.30: Eftermiddagsmad og vand/mælk til (hvad de serverer i vuggestuen)
15.30/16.00: Brød (han får som regel noget allerede i bilen) og frugt eller noget rugfras eller lignende og vand/mælk til - er ofte meget tørstig om eftermiddagen
Ved 17-tiden: Aftensmad med vand i glas til (Nicolais appetit til aftensmaden svinger meget og afhænger af hvor godt han har sovet i vuggestuen)
Ved 18-tiden: Nogle aftener rugbrød og banan eller grød; MME og tandbørstning inden sengetid (Nicolai er fortsat meget glad for sin aftenflaske og vi har det ok med den - har dog planer om at sige farvel til den inden lillebror melder sin ankomst om ca. 3 måneder!
Senest kl. 19: Godnat!
Det blev en ordentlig omgang ... men vi synes du skulle have et detaljeret overblik ... vi tilbyder altid grønt/frugt når det er muligt og Nicolai spiser stort set alt til aftensmad (det er bare mængden der varierer meget!) Han er ikke særlig interesseret i rå grøntsager, men i mad er enhver art er det fint (råkost er f.eks. også ok - nogen gange!)
Nicolai får tit hjemmebagt brød (bla. 'dine' havregrynsboller og boller med revet gulerod/æble/squash) og rugbrødet han spiser er gulerodsbrød fra Levebrød ... han får rester fra aftensmaden med i madpakken når det er oplagt (frikadelle, fiskefrikadelle, kartoffelbåde, pastaskruer mv.)
Så vidt jeg kan se får han stort set ikke nogen 'tomme kalorier' og måske ikke fedt nok?! Han har en meget stærk, slank krop og dejlige babykinder!
Nå spørgsmålet er altså om vi skal forsøge at ændre på sammensætningen af hans måltider eller slå koldt vand i blodet mht. hans vægt! Han må siges at trives både hjemme og i vuggestuen så på den måde ser vi ingen problemer!
Vi ser frem til at høre fra dig!
Hilsen Trine & drengene