Svar: Vægt og kost - dreng 15 mdr.
28. november 2006
Alder:
15 mdr.
Kære Trine & drengene
Det er dejligt at høre at Nicolai har så god en appetit og lyst til mad og til det at spise, så et eller andet sted tænker jeg, at I må prøve at slå koldt vand i blodet.
Hvis jeg skal foreslå nogen ændringer, så kunne det være et lille mellemmåltid om formiddagen. Hvis vuggestuen ikke serverer noget her, var det så ikke muligt at i kunne give ham et eller andet med og så informere børnehaven om at Nicolai helst skal have noget at spise på dette tidspunkt - da I er meget opmærksomme på at han ikke taber sig i vægt i øjeblikket. Det kunne jo f.eks. være et lille måltid (en bolle, en yoghurt, en banan eller lignende) f.eks. kl. ca 9.30-10.00.
Det er korrekt at ymer, ylette og kvark ikke anbefales til børn under 1 år, men det er Nicolai jo heller ikke mere. Jeg er lidt i tvivl om fedtindholdet i ovennævnte produkter og I kunne godt overveje om lidt tykmælk i stedet kunne være en god idé. Det er også neutralt og det er lavet på sødmælk, så her er fedtmængden nok lidt bedre for lige netop Nicolai. Ellers er det letmælk, som anbefales til børn i den alder, med mindre de er meget slanke.
Jeg bliver lidt i tvivl om hvad Nicolai spiser til aften. I skriver at han spiser næsten alt og at I spiser aftensmad kl. 17; men igen så får han rugbrød kl. 18? Det er jo helt fint, hvis han kan spise det, jeg skal bare lige være sikker på at han får det samme som I andre, altså spaghetti og kødsovs, frikadeller osv. Hvis I spiser meget fedtfattigt, så kan det godt være nødvendigt at han tilbydes lidt ekstra fedtstof ud over jeres mad, men hvis I spiser almindeligt sundt og fornuftigt, så behøver han som sådan ikke ekstra. Han skal dog fortsat have smør på brøddet og gerne lidt sovs og en smørklat i grøden.
Men som sagt, så lyder jeres plan allerede rigtig fint og det handler nok meget som du selv skriver, om et øget aktivitetsniveau:o)
Hvis du bliver for urolig, så få en lægelig vurdering. Han kan jo se Nicolai, hvilket jeg jo ikke kan.
Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske