Svar: Kan man blande jerndråberne i allomin?
28. november 2006
Alder:
6 mdr.
Kære Pia
Mange spørgsmål om jern, men alle helt relevante spørgsmål:o)
Jernet fra modermælkserstatningen optages bedre i kroppen end jern, der gives som dråber som tilskud. Derfor er de 400ml modermælkserstatning nok til at dække din datters behov, selvom udregningen kan vise noget andet.
Men det betyder også at hvis hun ikke får mindst 400ml modermælkserstatning dagligt, så skal hun have de knap 9 mg jern dagligt og du kan ikke halvere jerntilskuddet. Det betyder at selvom din datter drikker 350 ml mme, så skal hun stadig have fuld mængde jern ved siden af.
Du bør ikke give jern sammen med mælk, da det hæmmer optagelsen af jernet i kroppen.
Sundhedsstyrelsen anbefaler at man giver børn Glyciferdråber (6 om dagen), da disse er godkendt som lægemiddel. Hvis din datter således trives med disse, så er det jo godt:o)
Min erfaring siger mig dog, at rigtigt mange børn ikke bryder sig om smagen - for de smager af jern og nogle børn får direkte kvalme og kaster op - og så har det jo ingen gavn.
Der findes så andre muligheder, bl.a. laver firmaet Medic Team (som også laver laktulose) to typer jernprodukt til børn. Den ene er 'Jerndråber', som er smagsneutrale (8 om dagen) og det andet er den nye 'Babyfer' som er et smagsneutralt pulver i doseringsbreve. Sidstnævnte er godkendt af fødevarestyrelsen.
Der er ikke nogen af produkterne som i deres beskrivelse går for at være mindre stoppende end andet. Der kan dog godt være stor forskel på sammensætningen og derfor kan de godt virke forskelligt på børnenes maver og man må så prøve sig frem.
Man kunne måske forestille sig at babyfer givet opblandet i en spiseskefuld frugtmos, ville bliver optaget godt pga vitaminerne i mosen og jeg ved at nogen forældre synes at dette nye produkt virker mindre stoppende. Igen er der dog også forældre som oplever det modsatte og sådan vil det jo altid være:o)
Vær opmærksom på at manglende væskeindtag ofte er en kilde til forstoppelse - mange små børn drikker simpelthen for lidt, så sørg for at give din datter vand til og imellem måltiderne.
Derudover må hun jo gerne begynde at få mange flere fiberholdige fødevarer nu, hvor hun er 6 måneder. Det kunne være havregrød, øllebrød, flerkornsgrød. Og så meget mere grøntsagsmos og gerne med lidt kogt kød/fisk. Rodfrugter og kåltyper, porrer osv som smager af noget, det kan være rigtig godt for maven.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske