Svar: Min søn vil ikke sove selv
28. november 2006
Alder:
8 mdr.
Kære Helle
Din dreng er aldersmæssigt i det der hedder separationsfasen. Det betyder at han på en gang øver sig i at være tæt ved dig og samtidig også forsøger at bevæge sig lidt ud i verden på egen hånd. Han har meget brug for at vide at du er der, så han tør udforske verden lidt mere.
Du skriver ikke hvor mobil han er, men jeg kan se ud af dit brev, at han ofte triller om på maven. Jeg tænker derfor at han øver sig i at komme lidt op i kravlestilling og netop det at begynde at kravle ligger også i denne fase.
Fra at have siddet på skødet, rykker han ned og sidder ved fødderne, så ligger han på gulvet lidt længere væk, begynder at kravle og bevæge sig omkring, kommer hen til dig - skal lige have et lille knus og tør så bevæge sig ud i verden igen.
Han ved at verden er større nu, og han har brug for at se dig, for at vide at du ikke er forsvundet og han ikke er ladt alene. Derfor græder han, når du forsvinder ind i et andet værelse. Når du vender tilbage - bare det at han kan høre din skridt og at du nu er på vej, så ved han at du har forstået ham at du har lyttet til ham og gerne vil ham. Han bliver naturligt glad og smiler når han ser dig, for så ved han at du ikke er gået fra ham, at du stadig er der for ham.
Når han hører at du nærmer dig og så alligevel ikke kommer ind, så bliver han utryg og kan ikke forstå hvor du er henne. Igen fordi han har brug for at se dig, for at vide at du er der for ham og for at han ikke føler sig forladt.
Den måde du beskriver din søn på i øjeblikket er altså helt alderssvarende og det viser kun at han er igang med at udvikle sig videre.
Jeg har den holdning at det er meget vigtigt at give børn tryghed, når de beder om det - og det gør din dreng nu.
Når det er sagt, så er det også sådan at børn i netop denne alder (fordi de er igang med at udvikle mere selvstændighed) også nogle gange prøver lidt grænser og søger mere underholdning en tryghed - og det er her du skal skelne.
Jeg kan godt forstå at du og din mand gerne vil have lidt voksentid og det lyder også helt fornuftigt, at I prøver at få jeres lille dreng ind på eget værelse. For at han ikke skal føle sig forladt i denne proces, så foreslår jeg følgende:
Start med at flytte sengen og gøre sovestedet behageligt for ham. Indfør så et fast putteritual, som sagtens kan være en flaske og at I sidder lidt hos ham. Prøv om du kan sidde ved siden af sengen og kærtegne ham blidt, evt. synge en sang eller lignende. Han kan få en sut, en sutteklud eller hvad han nu kunne tænkes at ville putte med - det skal være en substitut for dig.
Prøv så at gå fra ham - aldrig mere end 3 minutter af gangen, kom hele tiden tilbage også selvom han ikke græder. Det handler om at betrygge ham i at du stadig er der, selvom han ikke kan se dig.
Nogle børn er meget følsomme og kan slet ikke klare at man på den måde går frem og tilbage. Her hjælper det så nogle gange at blive siddende og holde i hånd og så lægger de sig trygt til at sove i løbet af 10-15 minutter - og det er jo super:o)
For andre børn vil det at man bliver siddende være et signal om underholdning og så lægger barnet sig ikke til at sove. Her kan det være en god idé at holde sig på værelset eller lige uden for, så barnet kan se en og høre en. Tag f.eks. strygebrættet frem og gå igang med strygetøjet. På den måde er man så i nærheden, så barnet ikke føler sig forladt, men man giver ikke barnet opmærksomheden og samtidig får man noget fra hånden. Det giver også mulighed for at gå lidt frem og tilbage og på en en kærlig men også lidt konsekvent måde vise barnet at det skal sove nu.
Tilsidst vil jeg lige sige at din drengs natlige opvågninger skyldes samme problematik. Han har brug for at vide at du er der og at han ikke er alene. Pas på ikke at give sutten hele tiden natten igennem, så risikerer du at han tilsidst begyder at vågne i forventningen om at få sutten i munden. Det er det som hedder vanebetinget afbrudt søvn.
Rigtig meget held og lykke med projekt sov godt:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske