Svar: Samvær - 15 måneder
29. november 2006
Alder:
15 mdr.
Kære bekymrede mor
Det er ulykkeligt, når forældre må gå fra hinanden, men sådan må de nogle gange gå og ofte finder man da også en fornuftig løsning.
Det svære i forhold til jeres lille dreng, er jo at han ikke er gammel nok til selv at fortælle, hvad han har lyst til og derfor er det jer forældre, som skal vurdere, hvad der er bedst for ham.
Når man skal vurdere dette, så tror jeg det er meget vigtigt at man for det første ser på barnets behov og ikke på sine egne. Det er derfor rigtig godt at du skriver: "jeg må glemme mig selv i en periode og så tænke over, hvad der er bedst for vores dreng".
Jeg arbejder også som skolesundhedsplejerske og her møder jeg jo rigtigt mange børn, hvis forældre er skilt. Der er ingen tvivl om at de børn som har det bedst, det er de børn, hvis forældre bor i nærheden af hinanden. Det betyder at børnenes sociale liv, skoleliv osv. er ens uanset om de er hos mor eller far.
Det er meget svært for de børn, hvis på forældre bor længere fra hinanden. Hvis de inviteres til børnefødseldag eller bare har lyst til at lege med en kammerat i weekenden, så kan det ikke altid lade sig gøre fordi de her skal bo hos den anden forældre. Det giver børnene dårlig samvittighed at skulle sige nej til en fødselsdag (og de flytter dem fra sammenholdet blandt kammerater) og det giver også dårlig samvittighed at skulle sige nej til ens forældre.
Jeg ved godt at der er lang tid til jeres lille dreng skal i skole, men allerede i børnehaven er der brug for at legekammerater kan komme med hjem osv. og det hele bliver trods alt noget lettere, hvis mor og far bor inden for nogenlunde samme område.
Derudover så tænker jeg, at jeg jo kun hører dine tanker og jeg kender ikke drengens far. Som jeg læser dit brev, så har I ikke været gift og det er således dig, der har forældremyndigheden? Det er således dig, der bestemmer hvordan det skal være for jeres dreng?
Børn kan sagtens have det godt nok med at bo to forskellige steder, men det kræver at de føler sig hjemme begge steder og at de ikke kommer som gæst og har følelsen af at bo i en kuffert. Det betyder at der skal være seng, legetøj, skiftetøj osv. begge steder.
Det er også vigtigt at der er ro og overskud begge steder. Det er således vigtigt at I forældre taler sammen om, hvordan de daglige rutiner og vaner er. Ikke at I behøver gøre tingene fuldstændig ens, det gør I ikke. Men det er vigtigt at holde fast i gode spisevaner, gode putteritualer, gode puttetider osv.
Hvis din drengs far er ligeså fornuftig, som du lyder til at være, så vil han jo sørge og passe på sin dreng ligeså vel som du vil og så vil der ikke være problemer med at din dreng kan overnatte der en imellem. Din dreng har jo også brug for sin far.
Med hensyn til din drengs tilknytning til dig, så er det helt naturligt i forhold til det han allerede har været igennem. Det bedste du kan gøre er at have ham hos dig, når I er nogen steder og lad endelig være med at gøre ham til den generte. Når du ved at noget er svært for ham, så træd til og hjælp ham. Du kender ham jo bedste og vil ofte kunne gennemskue, hvordan han vil reagere og der er ikke grund til at udsætte ham for noget, som du på forhånd ved han bliver ked af. F.eks. at komme over i favnen på en anden.
Håber du kan bruge mine tanker lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske