Brev:
Sen eftermiddagslur og mad
29. november 2006
Alder:
6 mdr.
Sen eftermiddagslur og mad
Kære Helen,
Vores datter på 6 måneder har nu selv lært at falde i søvn, når hun skal sove formiddags- og middagslur, dvs. vi skal ikke længere vugge hende i søvn, mens hun græder, og det er vel nok en lettelse. Samtidig er hun også begyndt at sove i længere tid end 30 minutter - om formiddagen sover hun normalt 1½ time, efter frokost mellem 1 og 1½ time.
Mit spørgsmål drejer sig således om den sene eftermiddagslur, som normalt varer 30-45 minutter. De to første lure sover vores datter i sin egen seng (vi bor i lejlighed), men når hun skal sove den sidste lur, plejer jeg at gå en tur med hende i barnevognen. I barnevognen falder hun normalt i søvn uden problemer, men forsøger jeg at putte hende, indenfor bliver hun meget sur.
Kan det skyldes, at hun ikke er træt nok, og det måske derfor er på tide at droppe den sene lur? Og hvornår ved vi egentlig, om den sene lur er overflødig? Mit spørgsmål hænger også sammen med, at hvor hun tidligere kom i seng omkring kl. 19, sover hun nu først omkring kl. 20.30. Når hun normalt vågner omkring kl. 7, hvornår bør hun så egentlig komme i seng, dvs. hvor mange timers søvn har hun behov for om natten?
Men hvis vi gerne vil have hende i seng tidligere, bliver vi jo også nødt til at skubbe hendes aftensmåltid. Jeg har læst - og er også enig i - at det er godt for barnet, at familien spiser sammen, men bør det gælde allerede nu, eller kan det vente, indtil hun er klar til vores mad ved 9 måneders alderen? Vi synes nok også, at det er ret tidligt at spise omkring kl. 17-17.30 - hvordan vil du anbefale, at vi får det til at hænge sammen?
De sidste par dage har hun slet ikke ville spise mos og grød - og det uanset om hun får det hun plejer eller noget nyt. Hvis vi giver hende en agurkestav eller en brødskorpe, sidder hun og hygger sig med at gumle på det. Men hvis vi begynder at give hende en skefuld mad, begynder hun at skrige hysterisk.
Kan det skyldes, at hun ikke er i topform pga. forkølelse? Og skal vi bare blive ved at prøve, men acceptere et nej? Hun tager fint flasken med modermælkserstatning, så hun får sin mælk.
De bedste hilsner,
Elisa