Svar: Sen eftermiddagslur og mad
29. november 2006
Alder:
6 mdr.
Kære Elisa
Hvor er det dejligt at høre, at det går så meget bedre med at sove om dagen. Bibehold endelig den gode udvikling:o)
De fleste børn vil i alderen 6-7 måneder begynde at kunne nøjes med to lure dagligt og vil således stille og roligt kunne springe den sene eftermiddagslur over. I starten vil det ofte være sådan at barnet springer luren over nogle dage og andre dage har behov for den, så det må I vurdere udfra hvordan jeres datter virker.
Det lyder som om det godt kunne være tilfældet hos jer, at I skal prøve med en lidt ny rutine nogle dage. Fleksibilitet hører sig til:o)
Nu er sovevaner jo forskellige og nogle børn sover mere end andre. Men sådan gennemsnitligt, så vil de fleste børn på mellem 6-7 måneder altså begynde at sove 2 lure dagligt. Disse to middagslure vil til sammen vare 3-4 timer. Om natten vil børn i den alder typisk sove 10-11 timer, dog afbrudt af at få mælk.
Som jeg læser jeres brev, så sover jeres datter nogle dage 3 timer i løbet af dagen - det kunne så måske være en af de dage, hvor hun springer den sidste sene eftermiddagslur over. Hvis hun andre dage, så sover lidt kortere, så har hun måske behov for en powernap om eftermiddagen.
I putter hende og hun sover omkring 20.30 og vågner kl. 07. Det giver ialt 10½ time - altså lige efter bogen. I kan faktisk ikke forlange mere og jeg synes det lyder meget passende at I forsøger at gøre klar til natten omkring kl. 20 og at hun så sover 20.30.
I takt med at hun bliver ældre og fast begynder at springe den sene lur over, så kan I måske putte hende allerede kl. 20, men det er så fint nok.
Når jeg læser jeres brev, så bliver jeg i tvivl om, hvad I egentlig foretager jer om aftenen? Hvis I spiser mellem 18-19, så er der jo tid nok til at putte hende derefter. Hvis hun har behov for mad tidligere, altså kl. 17, så må I give hende lidt og så kan hun spise lidt igen sammen med jer, når I spiser. Hun må jo gerne sidde kortvarigt i høj stol nu, så hun kan sidde med ved bordet sammen med jer og så få en brødskorpe, agurk eller gulerod i hånden - og evt. smage lidt fra jeres tallerken, hvis hun viser interesse for det.
Det kan være flere ting som spiller ind på hendes appetit i øjeblikket. Måske er der en tand på vej, måske en forkølelse. I bliver nødt til at forsøge og så tænke i nye smagsvariationer. Nu hvor hun er 6 måneder må hun jo få meget mere forskelligt og kan også begynde at få kød/fisk osv. i sin grøntsagsmos.
Rigtig meget held og lykke med hende fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske