Brev:
Udmattende at komme ud af døren
29. november 2006
Alder:
3 mdr.
Udmattende at komme ud af døren
Kære Helen
Jeg skriver til dig for at få et godt råd vedr. vores lille datter på 12 uger.
Hun har haft kolik de første 2 1/2 måned af hendes liv. Der af har hun jo været utrolig meget "i favn" er blevet sunget for, trøstet, distraheret med legetøj o.s.v. Vi har endvidere prøvet de gængse behandlingsformer og haft glædelig stor succes med en erfaren baby kiropraktor, så det er jo bare dejligt. Vi har tydeligt kunnet se på hendes bleer at hendes mave fungerer meget bedre nu samtidig med at skrigeturerne der kom ud af det blå faktisk er forsvundet :o)
Jeg kunne for et par uger siden mærke en ændring hos hende. Hun var meget pjevset og græd meget. Jeg var ret sikker på at det ikke var p.g.a. maven da hun lavede fine bleer og ikke som før lå og pressede og anstrengte sig. Vi fik en læge til at kigge på hende og det viste sig at hun havde fået en virus i øret. Hun kom derefter i pencillin behandling, og det virkede ret hurtigt at dømme efter hendes humør. Lægen har nu kigget på hende igen og der er desværre stadig væske i det ene øre. Dette skal vi have checket igen om en måned.
Hun er meget nysgerrig på alting og det bedste hun ved er at ligge på legetæppet - her kan hun godt ligge og lege i 1 time selv. Herudover nyder hun, når jeg går rundt i huset med hende og hun kan kigge på de forskellige ting , billeder m.v. og hun reagerer højlydt på dette med grin og "kaster" sig nærmest tilbage i bar jubel, når hun ser noget hun godt kan lide :o) Hun elsker når jeg sætter børnemusik på anlæget og danser rundt med hende. Griner meget og "snakker" rigtig meget af hendes alder.
Jeg tænker meget over om hun mon bliver overstimuleret, og prøver at få hende til at sove 3 gange om dagen men hun virker som søvn er meget overvurderet! ha ha... og vil helst ikke gå glip af noget. Det samme når hun skal i seng. Dette sker heller aldrig uden en tudetur før hun overgiver sig.
Jeg har syntes det har været svært i hendes første tid at lave rutiner for dagen, da der ikke rigtig var mønster i hvornår hendes kolik skrigeture kom. Dette er jeg meget bevidst om nu og har prøvet at lave nogle mere faste rutiner for hende den sidste måneds tid.
Jeg vil lige fortælle at hun sover fint og længe om natten. Første stræk ca. 6 timer, herefter bliver hun ammet og sover derefter 3-4 timer bliver ammet og sover herefter somregel 1-2 timer igen.
Jeg ammer hende og det har hele tiden gået fint. Hun får mad med min 3 timers mellemrum (2 1/2 om aftenen) og spiser som regel kun fra det ene bryst. Jeg har rigtig meget mælk og det er åbenbart meget nærende da hun har sprunget 2 vægt kurver! Hun vejede ved fødslen 3450 g. og vejer i dag 6650 g. hun har altså taget lidt over 3 kg. på, på 12 uger...
Nu til mine spørgsmål:
Hun er begyndt at reagerer meget kraftigt på mange dagligdagsting. F.eks. vil hun pludselig ikke i bad, ikke i barnevogn, ikke have hue på, ikke have body el. andet der skal på armene (herunder også flyverdragt, jakke, trøje m.v.), vil ikke i autostol m.v.
Hun reagerer meget voldsomt og skriger sig fuldstændig op lige som da hun havde sine kolikture!
Scenen er som oftest hun får hue på og begynder at græde bliver trøstet og kommer ned i barnevognen og begynder at græde igen. Herefter falder hun nogle gange i søvn, men for det meste ender det med hun efter vi har gået lidt begynder at skrige så jeg må gå hjem med hende igen. Hun bliver taget op og bliver trøstet falder i søvn i min favn af bar udmattelse på med huen igen og ud i barnevognen igen og så er både mor og barn totalt udmattede!!
Når hun endelig sover kan hun godt sove 2-2 1/2 time og synes jo både det er vigtigt at hun får noget luft samt at hun sover meget længere end inde, hvor det højest bliver til 45 min pr. gang om dagen.
Det samme sceneri sker når hun skal i autostol! Her kan hun også skrige (specielt hvis hun først har fået hue el. trøje/jakke/flyverdragt på) Hun bliver ved at græde/skrige og falder ikke til ro i bilen når den kører. Jeg sidder altid på bagsædet med hende og prøver at snakke/synge for hende.
Vi har prøvet på flere forskellige måder både bare at sætte hende i stolen som at det er meget naturligt at hun skal være der, sætte hende i stolen og gynge den lidt, sætte hende i stolen, når den er i bilen og når den er i huset. Jeg vil lige oplyse at vi ikke har kørt særlig meget med hende og at der ikke var nogle problemer de første par måneder.
Vi er selvfølgelig meget opmærksomme på at hun sidder rigtigt og at stol, sol hue m.v. ikke umiddelbart kan generer hende. Synes efterhånden at vi har været hele vejen rundt, men er efterhånden kommet til den opfattelse at hun åbenbart bare ikke vil?!
Jeg syntes det er meget udmattende efterhånden at der skal være sådan et cirkus, hvergang vi skal ud af døren. Dette resulterer i at jeg desværre tit bare bliver hjemme da jeg næsten ikke orker at tage turen med hende hvergang.
Vi har nu hørt at tidligere kolikbørn kan reagerer meget kraftigt på lige pludselig ikke at være "i favn" mere, men syntes bare ikke at det passer med at hun jo er så dygtig til at lege selv? Desuden får hun masser af opmærksomhed stadig bliver nusset, hygget om danset med leget med snakket med o.s.v.
Er det virkelig hendes temperament der markerer sig så tydeligt allerede? Og hvad kan vi gøre for igen at kunne komme lidt ud uden alle de kampe hvergang? Har du noget erfaring med om det bare er en overgang og er der noget vi kan gøre for at gøre det bedre?
Hvor meget tøj skal hun have på når hun sover ude? Hun sover i en voksi pose hvor der er ulddyne i. Min kommunale sundhedsplejerske siger at den er alt for varm at sove i nu? og at hun desuden ikke skal have hue på endnu?? Jeg giver hende bomuldshue på samt det tøj hun har på i forvejen...(uldundertøj, bluse, strømpebukser, bukser samt uld "futter". Hvis det er koldt får hun desuden en halsedisse på.
Hun virker varm og tør når jeg tager hende ind... Men er jo selvfølgelig lidt urolig for om det er nok/for meget især nu p.g.a. hendes ører...
Hvad gør vi til vinter når hun får helt agurk over at skulle have flyverdragt på også?
Det hjælper ikke at vi har købt en der kan åbnes helt så den skulle være let at få på hende!!
På forhånd tak for din hjælp
- glæder mig meget til at høre din mening.. :o)