Svar: Udmattende at komme ud af døren
29. november 2006
Alder:
3 mdr.
Kære forældre
Jeg tror desværre ikke at jeg har den gyldne løsning, men jeg vil give jer lidt af mine tanker omkring jeres lille datter og hele situationen:o)
Når jeg læser jeres brev, så får jeg et billede af en lille pige, som de første måneder af sit liv, har brug rigtig meget energi på at græde og der har ikke været overskud til særlig meget andet. Nu er dette så stoppet (og hvor dejligt!) og pludselig skal hun til at opleve. Verden åbner sig for hende og hun vil rigtigt gerne følge med i al ting og hun har et helt andet overskud til dette nu og måske derfor også overskud til at protestere mod at blive 'pakket ned'.
For det er jo sådan set det I gør, når I putte hende og det er vigtigt for hende at hun sover osv. som I også er inde på, men det er for hende en hindring i at opleve verden og måske det hun protesterer imod?
Jeg tror det er vigtigt at I fortsat hjælper hende til at finde roen, når hun skal sove og blive puttet i hue og overtøj er jo nødvendigt, når det er koldt - så er er ikke så meget at diskutere:o) Hendes søvn er, som I selv siger, vigtig idet det jo giver hende energi til så at være mere vågen og være på, når den mulighed er der.
Det kan diskuteres hvor meget tøj hun skal have på i voksiposen - en hue er nu at foretrække efter min mening. Både i forhold til hendes alder, men bestemt også i forhold til at hun allerede har haft øreproblemer. En tyk trøje, eller måske en fleecedragt kan også være nødvendigt synes jeg, det kommer lidt an på temperatur, vejr og vind. Men flyverdragten bliver for varm på nuværende tidspunkt. Hun er jo fin, når hun vågner, så I må gå ud fra at hun er iklædt passende - hvis hun har det for varmt, bliver hun svedig i nakken og måske i håret.
Hendes protester mod at komme i tøjet, kunne måske afhjælpes ved at du prøver at lægge hende til brystet, når hun har tøjet på - min tanke er at hvis hun oplever at noget er behageligt i tøjet, så er det måske lettere at acceptere at have tøjet på.
Hendes protest mod at blive sat i autostol er svær. Spændes fast det skal hun jo og du forsøger jo at sidde ved siden af hende uden at det gør en forskel. Måske kan I finde noget spændende som hun kan underholdes med i bilen, måske et spejl, så hun kan få øje på sig selv... Igen skal man jo så passe på ikke at have alt for meget løstliggende i bilen, da det også er farlig ved sammenstød.
Mange børn protesterer mod at få tøj på, både at få noget over hovedet og på at få armene igennem ærmer. I forhold til jeres datters alder, så kunne det hænge sammen med at hun nu selv er begyndt at få en lidt større kropsfornemmelse - studerer sine fingre, hænder, strækker og bøjer sine arme, tager ud efter ting - det at I tager hendes armen og putter dem i ærmer, føler hun måske hindrer hendes egen bevægelighed og måske er hun allerede på et vist niveau bevidst om dette...tja - hun lyder jo til at være en kvik og opmærksom lille pige.
Jeg tænker at I kan have ret i at hun kan have temperament (sådan noget er jo arveligt?!), men det handler sandsynligvis også meget om hendes alder og den udvikling hun går igennem lige nu. Derfor tror jeg også det er en fase og at tingene ændrer sig stille og roligt.
Håber at I kan bruge mine tanker. Rigtig meget held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske