Svar: Start i vuggestue giver soveproblemer
29. november 2006
Alder:
12 mdr.
Kære Dorte
Jeg tror du har fuldstændig ret i at din datter har brug for mere kontakt til mor og far, fordi hun nu er startet i institution og det at lægge sig til at sove, kan derfor være rigtig svært.
På det tidspunkt, skal hun jo sige 'farvel' til dagen og det hyggelige samvær i har haft, efter at hun kom hjem og denne afsked er svær. Der er ingen tvivl om at hun savner jer i hverdagen og netop derfor ønsker at jeres tid sammen skal vare så længe som muligt. Naturligvis tænker hun ikke selv så abstrakt som jeg nævner det her, men jeg er ret overbevist om at det er sådanne mekanismer som går igang. Netop derfor er det rigtig godt at du lader hende sidde lidt hos og være lidt mere tæt, få lidt mere nærvær - det er jo det tidspunkt på dagen, hvor hun netop får den fulde opmærksomhed og den har hun brug for.
Naturligvis skal det være en balance, så det ikke ændrer de ellers så gode sovevaner og stille og roligt tænker jeg at I også skal begynde at putte hende i sengen og så sidde ved siden af hende. Synge et par sange, læse lidt i en bog, få lidt at drikke og så putte. I kan prøve at gå fra hende, men hele tiden komme tilbage til hende, aldrig væk i mere end 3 minutter.
I kan også forsøge at lave noget i nærheden, så hun ikke får den direkte kontakt, men så hun fortsat oplever at I er der lige ved siden af. Det kunne være vasketøj der skal lægges sammen, tøj der skal stryges osv. Altså giver hende trygheden ved at være til stede, men samtidig konsekvens ved at hun ligger i sin seng og atter lærer at falde i søvn selv.
Jeres datter har en alder, hvor verden omkring pludselig er stor. Det at hun nu går rundt og er startet institution giver hende rigtig mange gode ting, men det kan også gøre at hun lige nu har behov for lidt ekstra tryghed. Bevidstheden om at I kan være væk fra hende, er større end tidligere og hun skal lære at I stadig er der, også selvom hun ikke kan se jer. Hun skal lære at selvom I ikke er til stede, så kan andre godt midlertidigt tage jeres plads, f.eks. en pædagog der trøster når man græder), men at I kommer igen og at I således ses og hun er ikke alene.
Det er en fase og det tager lidt tid og som sagt så er det en svær balance, når man både skal give tryghed og ro og samtidig også skabe selvstændighed og 'skubbe' i den rigtige retning. Men det lyder bestemt som om I er på rette vej.
Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske