Brev:
Opdragelse, forældre- og miljøpåvirkning
29. november 2006
Alder:
12 mdr.
Opdragelse, forældre- og miljøpåvirkning
Kære Helen
Denne gang har jeg et par mere filosofiske spørgsmål angående opdragelse og miljø-/forældrepåvirkning, som jeg har gået og spekuleret over et stykke tid. Jeg håber, du kan hjælpe mig til at blive lidt klogere :-)
Det første spørgsmål drejer sig om ligestilling/lige ansvar i familien. Min mand er opdraget i et ret traditionelt hjem, hvor moren gjorde alt - og jeg mener alt. Det vil sige, at selvom min mand går ind for ligestilling på alle måder, så er det en form for tillært holdning, ikke en "back bone" væremåde.
Han gør nogle ting, f.eks. laver mad 3-4 gange om ugen, handler ind, rydder op, skifter ble og giver vores søn mad. Men der er også meget, han ikke gør, f.eks. gør køleskab rent, lige tager støvsugeren, hvis det trænger, men han kan ganske enkelt ikke se det. Han tænker ikke på, at køleskabet ikke gør sig selv rent, og at vi må støvsuge ofte for at vores dreng ikke skal putte alt for mange sære ting i munden.
Og også med hensyn til at give mad og skifte er det ligesom mig, der har det overordnede ansvar, dvs har styr på, hvornår vores dreng sidst blev skiftet og fik mad, og så kan jeg så sige "gider du ikke lige"... Vi skændes ikke om disse ting. Nogle gange må jeg lige tage den stramme mine på, hvis det bliver for meget, og så er han også føjelig nok, giver mig som regel ret.
Jeg har valgt, at jeg ikke vil bruge for megen krudt på det. Det er vanskeligt at lave om på et andet menneske, og jeg har bedre ting at bruge min tid på, end at hidse mig op over den slags. Derfor har vi også en rengøringskone som kommer en gang om ugen og gør det meste, men jo altså ikke det daglige + den mere grundige rengøring. Retfærdigvis skal det også siges, at min mand arbejder meget, ca. 10 timer om dagen, hvor jeg kun arbejder 4, så i dagligdagen er det ok, at det er mig, som trækker læsset. Men i weekenden og i ferier burde han nok tage en større del (jeg var lige ved at skrive "hjælpe mere til"!).
Nå, men lad mig komme til spørgsmålet, som faktisk handler om min søn! Jeg vil gerne have, at han får en lidt større fornemmelse for fælles ansvar end sin far, men er det muligt for mig at give ham det? Hvordan gør jeg det? Vil han ikke automatisk kopiere sin far?
Mit andet spørgsmål handler om det at skændes: Vi skændes aldrig særlig voldsomt - der er ikke nogen råben og kasten med tingene, men kun forholdsvis normal samtale, men tonefaldet er selvfølgelig koldere/hårdere (vores søn er kun lige 12 måneder, så han forstår ikke så mange af ordene). Min mand og jeg er ret forskellige, hvilket vi egentlig ikke opfatter som noget negativt. Vi er som alle par to forskellige individer, og det har vi ikke noget imod, at vores søn ser, så nogle gange vil han opleve, at mor og far har forskellige grænser.
Han må f.eks. godt "tromme" på fars mave, men ikke på mors (jeg synes, han gør det lidt for hårdt). Nå, men tilbage til emnet, der jo er "at skændes". Da vi er ret forskellige, har vi også en del mindre skænderier/diskussioner om stort og småt. Jeg er meget i tvivl om, om vores søn bør se disse småskænderier. Vi forsøger at tage dem om aftenen, når han sover, men ind imellem har vi brug for at få snakket her og nu, og så kan man nemt se på drengen, at han tydeligt kan mærke, at der er en konflikt i luften, da han kigger meget intenst fra den ene til den anden, mens vi taler.
Jeg tænker på, om vi helt bør undgå at gå ind i en konflikt, når han er der? Der er som sagt ikke tale om råben og nogen form for voldsom opførsel, men det er ganske enkelt umuligt at diskutere i et helt normalt, konverserende tonefald. Vi prøver det så vidt muligt, men vores søn spotter det altid. Virker det mon skræmmende på så lille et barn? Han virker ikke skræmt, nærmere forbavset.
Jeg synes jo samtidig, det er vigtigt, at vi er os selv, samt at vores søn lærer, at konflikter og diskussioner ikke er noget meget farligt, tys, tys noget. Skal vi diskutere foran ham, hvilket jeg ikke er så sikker på, så kommer selve diskussionen, altså ordene, jo også til at betyde mere og mere, og jeg må sige, at jeg efter at være blevet mor tænker meget over, hvilke handlemåder vi giver videre til vores søn, og vi kunne nok godt, som de fleste, blive (endnu) bedre til at diskutere på en konstruktiv måde.
Kan du anbefale noget litteratur i den forbindelse - altså konfliktløsning i familien, ikke bare forældrene imellem, men også barn/forældre?
På forhånd tak for dit svar - jeg er sikker på, at dine tanker nok skal hjælpe mig videre i mine overvejelser.
Med venlig hilsen
En tænksom mor