Svar: Opdragelse, forældre- og miljøpåvirkning
29. november 2006
Alder:
12 mdr.
Kære tænksomme mor
Det er et meget holdningspræget spørgsmål du stiller idag og meget svært for mig at besvare, en ting er jo hvad jeg mener personligt, noget andet er jo den rolle jeg har her på siden, som sundhedsplejerske.
Jeg er dog af den overbevisning at den forskellighed, som du og din mand har, ikke er skidt for jeres dreng. Det er udmærket at han oplever at man nogle gange er uenige og at man så kan diskutere og tale sig frem til en løsning på en ordentlig måde.
Samtidig tænker jeg, at jeres dreng jo ikke kun ligner sin far. Han har 50 % af jer hver især og vil således genetisk være en blanding af jer to. Ud over det rent biologiske, så påvirkes han også at miljøet han vokser op i, og her vil du tilføre ham noget og din mand noget andet.
Han vil f.eks. være med til at lave mad, tørre støv af osv. og det kan godt være at det bliver sammen med dig og sammen med far vil han så være med til at ordne græsslåmaskinen, tjekke motoren på bilen, ordne computeren eller hvad det nu kan være.
Kvinder og mænd er jo generelt forskellige og tilfører både parforhold og forældreskab forskellige ting. Og din dreng har brug for det hele, så han får både en feminin og en maskulin side. I takt med at han vokser op, vil han spejle sig på skift i jer begge - og jeg tror ikke du skal være nervøs omkring det.
Jeres søn skal naturligvis ikke udsættes for jeres skænderier, han kan ikke forstå det og hører kun jeres stemmer og ser jeres udtryk. Så voldsomme diskussioner skal ikke forgå hen over hovedet på ham. Men som du siger, så er der også visse ting, som må diskuteres når de opstår og her må I så vurdere, hvordan I kan gøre det på en ordentlig måde. Som du beskriver det nu, så lyder det jo som om I allerede gør jer nogle rigtigt gode overvejelser og som om han ikke bliver bange, men snarere forbavset - som du skriver.
Det er altså en balance imellem at beskytte ham og samtidig lære ham, at man via diskussioner kan nå til enighed.
Jeg kender desværre ikke til bøger som omhandler lige netop konfliktløsning mellem forældre og påvirkning af børn. Der findes dog rigtig meget litteratur, som handler om børns udvikling, deres forståelsesramme, deres tilknytning, brug af rollemodeller osv. Du kan søge litteratur ud fra disse emner. Du kan bl.a. søge på www.bibliotek.dk og under emne søger på 'børns udvikling' så kommer en masse muligheder frem, også noget som kunne være relevant for dig.
Jeg ved at du ikke bor i Danmark, men de fleste bøger kan jo også købes.
Håber at du kan bruge mit svar og lidt af mine tanker - selvom jeg ikke er så dybdegående lige netop i dette:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske