Brev:
Mad og bordmanér
30. november 2006
Alder:
10 mdr.
Mad og bordmanér
Hej Helen
Saa er jeg paa banen igen med et par spoergsmaal ang Johan.
Han er snart 10 maaneder, og jeg har laest forskellige steder at det er tid til at vaenne ham fra flasken. Jeg har ogsaa selv taenkt over det, du kan lige se hans dagsplan over mad og maelk, saadan cirka..
Morgen: Havregroed med frugtmos, og en kop MME
Formiddag: Frugt/broed/ostehaps eller en lille yoghurt (det er mere for hyggens skyld, han er nemlig aldrig saa intersseret i de ting, saa det er saadan lidt op og ned hvad han spiser her)
Formiddagslur: En flaske MME med 180 ml, som han ALDRIG drikker det hele af, i snit drikker han maaske 120 ml hver gang). Han faar flasken til at falde i soevn paa.
Middag: Rugbroedshapsere med forskelligt paalaeg, lidt frugt eller kolde kogte groensager og MME eller vand i kop.
Eftermiddag: En banan eller anden frisk frugt, vand af kop.
Eftermiddagslur: En flaske MME igen med 180 ml i, som han heller ikke her drikker op.
Aftensmad: Han faar stort set det samme som vi faar, jeg laver noget andet til ham hvis vi skal have et eller andet specielt, som jeg ikke lige mener han kan spise eller har godt af.
Og han faar igen en flaske MME paa 180 ml til at sove paa, men her drikker han kun ca halvdelen igen.
Mit spoergsmaal er om det er en god ide at tage flasken fra ham, naar han skal sove sine lure i loebet af dagen? Inden han bliver alt for glad for den..
Men saa er jeg bare bange for, at han ikke faar nok maelk.
Jeg syntes egentlig at han spiser rigtig godt, syntes du det ser fornuftigt ud for hans alder?
Vi gaar igennem en lille fase for tiden, hvor han bliver meget sur naar han skal spise, men hvis jeg giver ham en lille ting at kigge paa saa gaar det uden problemer. Jeg har bare taenkt paa om det er dum at vaenne ham til at han maa sidde og lege naar han skal spise, men ellers vil han overhovedet ikke spise, og bliver meget gal.
Jeg har proevet at vaere haard og forsoege at made ham med mere eller mindre tvang, men det kan jeg godt se at det overhovedet ikke foerer til noget godt. Saa jeg haaber at du har et par forslag til hvordan jeg skal faa ham til at sidde ordentligt igen :-)
Det var vist det, paa forhaand tak
Lotte