Svar: Mad og bordmanér
30. november 2006
Alder:
10 mdr.
Kære Lotte
Det er fra nu og frem til 1 års alderen at du kan forsøge at fjerne sutteflasken, så din dreng drikker mere og mere mælk af kop, spiser større mængder yoghurt, ost og lignende og således får sit mælk og kalkbehov af denne vej. Der er således lidt tid at løbe på endnu. Du skal tænke på at han frem til 12 måneders alderen fortsat bør få min 400ml mme dagligt ellers skal han have jerndråber ved siden af.
Ofte indgår flasken jo som en del af putteritualet og den er med til at give barnet roen og finde ud af at nu er det sovetid. Hvis du ikke giver flaske, skal du således give noget andet. En god idé er altid en kop med lun mælk i stedet, så mælken er som det plejer at være - det er bare måden man indtager mælken, som er anderledes.
Derudover er det en rigtig god idé med en sutteklud, en sut, en bamse eller andet, som er noget genkendeligt og tryghedsskabende på samme måde som flasken er det nu.
Som regel fjerner man flaskerne i løbet af dagen først og så bibeholder man aftenflasken, som så er den sidste man fjerner. Den danske sundhedsstyrelsen anbefaler at sutteflaskerne ophører omkring 1 års alderen og de fleste børn plejer heller ikke at have problemer med at stoppe her. I takt med at din dreng bliver ældre, vil du jo også kunne lade ham vælge imellem en sutteflaske eller en godnathistorie og de fleste vil så vælge historien. Du vil også kunne tage ham med i processen med at smide flaskesutten i skraldespanden osv. så det skal nok gå - det er ikke sådan at han fortsat får flaske om et år - bare det du allerede nu er bevidst om at der skal ændres vaner, så er du godt på vej.
Jeres plan for dagen og hans indtag ser rigtig fornuftigt ud og det er dejligt at han spiser så godt af familiemaden. Det er helt i orden at du en gang imellem prøver at aflede ham med lidt legetøj og på den måde får ham til at spise videre - det er langt at foretrække fremfor at presse ham og det hele ender i skrig og skrål:o)
Nu ved jeg jo ikke hvordan det foregår når I spiser - men der er ligesom to måder at gøre det på og du kan så gøre det modsatte af hvad du plejer og se om det gør nogen forskel.
For det første kan man gøre en tallerken til sig selv og til barnet klar i forvejen, så man hver især kan nøjes med at koncentrere sig om lige præcis det, der er på tallerkenen. Det kan nogle gange hjælpe børn til at koncentrere sig mere om det at spise end om hvad der eller sker og når maden på den måde er meget afmålt, så virker det heller ikke overvældende og uoverskueligt.
Det andet man kan gøre er at stille maden frem på små tallerkener, i små skåle osv. og så fælles tage lidt af maden fra bordet over på sin tallerken. Det betyder ikke at man med det samme skal tage lidt af det hele. For børn som har brug for lidt pauser undervejs i spisningen, så kan en pause handle om at man tager en ny fødevare fra skålen over på tallerkenen og snakker lidt om hvad det er og hvordan den smager "vil du gerne smage peberfrugten, den er rød, ummm" osv.
Håber det hjælper jer lidt videre:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske