Svar: 9 måneders kostplan
30. november 2006
Alder:
9 mdr.
Kære Anne
Min umiddelbare tanke er at det er for tidligt at sætte Karla ned på en flaske mme. Hun har behov for 2 flasker mælk dagligt, for at få mælk nok og der skal de 400ml til, for at jernbehovet er dækket - ellers skal du til at give hende jern ved siden af og det synes jeg er uhensigtsmæssigt, når hun nu har haft så store problemer med hård mave.
I kan så overveje om flasken om eftermiddagen i stedet skal give om aftenen, efter aftensmaden og om I så skal forsøge med noget andet til om eftermiddagen.
En plan for dagen kunne se således ud:
Morgen: Flaske
Formiddag: Grød, en ½ bolle med smør, ½ banan og anden frugt, mælk eller vand af kop
Sove formiddagslur
Frokost: Brød med forskelligt pålæg. Rester fra aftensmaden. Grøntsager - kogte ærter, majs, gulerod, rød peberfrugt, avokado, agurk, tomat osv. eller evt som lidt mos, hvis det går bedre med dette. Forsøg jer frem. Vand eller mælk af kop
Sove middagslur
Eftermiddag: Flaske eller en lille skål tykmælk eller lign. med rugbrødsdrys, frugtmos, eller lignende, vand af kop
Sen eftermiddag: Lidt frisk frugt, lidt grøntsager, vand eller mælk af kop
Aften: Familiemad. Hun kan stort set spise det samme som I andre. Evt. frugtmos med lidt mælk til dessert og vand af kop.
Puttes til natten med en flaske
Det er altså lidt flere små måltider og jeg tænker det kan være vigtigt at I netop tilbyder lidt men tit - hvis der går for længe imellem at hun spiser, så vender hun sig måske netop til at 'lade sig nøjes' og føler ikke sult på samme måde. Hvis hun får lidt ind imellem, så får hun måske mere lyst til maden - det er jo meget forskelligt hvordan man har det.
Hvordan Karla bliver i fremtiden er der jo ingen der ved. I forhold til kræsenhed, så hængder dette måske mere sammen med om I oplever at hun har interesse for mad og det har hun jo - hun smager jo gerne på det og gerne på alt muligt, har jeg indtryk af. Hvis I hjemme spiser sundt, varieret og generelt er glade for mad, så smitter dette jo nok også af, så det kan sagtens være at Karla får gode spisevaner fremover.
Rigtig meget held og lykke med hende - og med storesøster:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske