Svar: Afføringsproblemer - 2 år, 9 mdr.
30. november 2006
Alder:
2 år, 9 mdr.
Kære Annemette
Dejligt at høre at I kunne bruge mit sidste svar:o)
Der er faktisk en del børn som i en periode oplever forstoppelse netop i 2 års alderen. Hvorfor det er sådan, ved jeg desværre ikke, men det er bestemt ikke første gang jeg hører om det:o)
Jeg synes det er meget vigtigt, at I forsøger at holde jeres datters mave igang, hvilket naturligvis sker via kosten og væskeindtaget. Men som hun har det lige nu, så synes jeg hun skal have noget afføringsmiddel. I kan overveje om hun skal have det der hedder et klyx, som er en lille tube med en ampul, som man stikker op i endetarmen. Det virker ret hurtigt - I kan kontakte lægen og spørge om han synes det er nødvendigt. Det skulle være for at få den hårde afføring ud, som tilsyneladende sidder helt nede ved endetarmen.
Derudover så synes jeg at I skal begynde at give jeres datter lidt laktulose hver dag. Det kan godt være 10 ml dagligt og gerne over en periode på f.eks 7-14 dage, alt efter hvordan det virker på hende. I må justere mængden efter, hvad hun responderer bedst på, afføringen skal være lind og hun skal jo ikke begynde at få diarré.
Laktulose virker ikke med det samme, det betyder at hvis I f.eks. giver det om aftenen, så virker det næste morgen. Det virker ikke 'akut', men det virker ved at blødgøre afføringen i tarmen, så det bliver lettere for jeres datter at komme af med. Netop det mener jeg er meget vigtigt.
Der sker jo det, nu hvor jeres datter er så bevidst om hvor ondt det gør, at hun begynder at holde sig for at undgå smerten. Hun forstår ikke hvorfor det gør så ondt og bliver rigtig bange og utryg ved det - det er meget uhensigtsmæssigt i forhold til at skulle være renlig senere hen. Derfor er det meget vigtigt at I i en periode prøver at holde hendes afføring lind, så det 'bliver let som en leg' at komme af med det og så hun igen oplever dette som noget helt naturligt og ufarligt.
Rigtig meget held og lykke med hende fortsat - og også en god jul til jer:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske