Svar: Grøntsagsmos - 7 mdr.
1. december 2006
Alder:
7 mdr.
Kære Hanne
Du kan sagtens lave grøntsager uden at bruge kartoffel og da din dreng nu er 7 måneder gammel, må han stort set få alt.
Du kan derfor lave grøntsagsmos af f.eks.: Blomkål, broccoli, squash, ærter, majs, porrer, savojkål, grønkål, rosenkål, gulerod, pastinak, grønne bønner osv. Børn kan tit rigtig godt lide grøntsager som smager af noget.
Spinat, rødbede, selleri og fennikel giver rigtig god smag, men lige netop disse fire ting bør ikke gives i store mængder pga indholdet af nitrat. Du må dog meget gerne give det en gang imellem, det bør bare ikke udgøre mere end 1/10 af portionen.
Du kan gøre grøntsagsmosen mere lind ved at tilsætte lidt mælk og husk at der også skal en tsk fedtstof i hjemmelavet mos.
Maden skal generelt tage udgangspunkt i jeres mad og jeres dreng må således godt begynde at få indmaden af en fiskefrikadelle, lidt tomatsovs osv. Lad ham stille og roligt få mere og mere af det han ser I andre spiser, så kommer han godt igang.
Han er jo kun 7 måneder og de fleste børn er mellem 8-9 måneder gamle, når de rigtig begynder at kunne tygge maden. Det er fint at han prøver at fører maden til munden, I kan lade ham forsøge selv, ellers er det jer, som fortsat skal hjælpe ham lidt med en ske.
Rigtig meget held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske