Svar: Spiseproblemer - 10 mdr.
1. december 2006
Alder:
10 mdr.
Kære C og J.
Min umiddelbare tanke omkring Lucas er, at han godt kan have ondt for tænder og derfor ikke have særlig stor lyst til mad, som skal tygges for meget. Børn i hans alder, får nogle gange rigtigt mange tænder på en gang og det kan godt genere dem en del.
Men derudover tænker jeg at I måske skulle forsøge med en gaffel. Det er helt normalt at han ikke mestrer at spise med ske - de fleste børn er 16 måneder inden de kan finde ud af dette. Men han vil godt kunne finde ud af en gaffel. I skal måske lige vise ham hvordan, men så lade ham prøve selv.
Derudover tænker jeg at I skal prøve at holde en lille pause med skemad generelt - altså ikke grød her de næste dage, men i stedet forsøge at give ham lidt det samme som I andre spiser. Hvad spiser I f.eks. til morgenmad?
Måske kunne I prøve med lidt havregrynsboller:
Opskrift på havregrynsboller:
150g havregryn og 7 dl vand blandes og står i 10 minutter.
50g gær, lidt salt og lidt sukker, 1½ spsk. olie og 2 dl A38 blandes i havregrynene og tilsidst tilsættes ca 750g hvedemel.
Det hele æltes og dejen må gerne være lidt klistret. Hæver ca 1 time, slåes ned og formes til boller (ca 20 stk). Bollerne hæver 20 minutter, pensles med æggehvide, drysses med havregryn og bages ved 200 grader i ca 20 min.
Om aftenen skal han heller ikke have grød, men skal tilbydes det han ser I andre får. Han kan sagtens spise pasta og kødsovs, boller i karry, frikadeller (kød/fisk), laks med spinat, kartoffelmos med millionbøf osv. osv.
Med hensyn til lejringsbetinget skævt kranie, så er dette rent kosmetisk og således ikke noget, der skader hjernens udvikling. I den retning kan I således tage det roligt, men det er klart at I synes det er uhensigtsmæssigt at han vokser op og er skæv i hovedet.
I kan fortsat forsøge at lejre ham, så han ikke ligger på den flade side og han må gerne ligge på siden. Derudover synes jeg I skal drøfte det med lægen og få en lægelig vurdering. Jeg kan jo ikke se hvor slemt det er, men jeg ved at man i meget svære tilfælde udstyrer børn med en speciel hjelm - det lyder dog ikke som om det er aktuelt hos jer, men lad lægen vurdere det.
Det er især de første 3 måneder at kranieformen tager facon efter hvordan barnet lejres. Det betyder ikke, at man ikke kan gøre noget efterfølgende, men det bliver sværere og sværere idet barnets kranie bliver hårdere i takt med at barnet bliver ældre. Hvor meget der kan gøres nu, må I derfor få lægen til at vurdere.
Rigtig meget held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske