Svar: Vokser hun nok?
2. december 2006
Alder:
4 mdr.
Kære Lene
Sundhedsstyrelsen har lavet en gennemsnitlig beregning af den månedlige væksthastighed for vægt, længde og hovedomfang i det første leveår. Der er forskel på piger og drenge, men for piger lyder tallene sådan:
0-1 måned: 780g og 3,7 cm i længde og 2,5 cm i hovedomfang
1-2 måned: 860g og 3,3 cm i længde og 1,9 cm i hovedomfang
2-3 måned: 710g og 3,0 cm i længde og 1,5 cm i hovedomfang
3-4 måned: 620g og 2,5 cm i længde og 1,2 cm i hovedomfang
4-5 måned: 530g og 2,1 cm i længde og 0,9 cm i hovedomfang
Hvis jeg lægger tallene for de første fire måneder sammen, så får jeg:
Vægt = 2970g
Længde = 12,5 cm
Hovedomfang = 7,1 cm
Du fortæller at din datter fra 0-4 måneder er har øget sin vægt fra 3500g til 6100g = 2600g
At hun har øget sin længde fra 53 til 61 cm = 8 cm
Og at hun har øget sit hovedomfang fra ca 36 til 40 cm = 4 cm
Ud fra disse tal må man sige at jeres datter vægtmæssigt lyder til at følge okay synes jeg, men man kan godt se at hun længde mæssigt ikke er vokset helt så meget som gennemsnittet gør. Det samme med hendes hovedomfang, men både længde og hovedomfang er dog med meget stor måleusikkerhed og kan derfor godt være noget andet end de tal du har fået. Det er f.eks. ikke usædvanligt at børnene krymper i længde, når de er blevet målt på hospitalet og jeg så måler dem, når jeg kommer i hjemmet som sundhedsplejerske:o)
Dertil kommer at man jo ikke bare skal se på tallene, men også se på hvordan jeres datter ellers trives. Spiser hun som hun skal, udvikler hun sig, tisser hun, har hun godt gang i maven, pludrer hun, vender og drejer hun, er hun glad osv. Det hele hører jo med til vurderingen af om hun har det godt nok.
Og så må man jo også sige at der er lidt højde forskel på hendes mor og far - så måske lillepigen bare ligner sin mor - måske har du selv nogle gamle målinger sundhedsplejen lavede på dig, da du var lille - og billedet vil måske vise sig at være det samme:o)
Prøv at slå koldt vand i blodet og prøv at fokusere på at lillepigen trives. Det skal nok gå alt sammen og I kan jo hverken gøre fra eller til:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske