Brev:
Vil ikke tage flasken - 3 mdr.
2. december 2006
Alder:
3 mdr.
Vil ikke tage flasken - 3 mdr.
Kære Helen
Vi er rendt i et stort problem, som vi håber du kan hjælpe os med.
Af forskellige årsager skal jeg stoppe med at amme, og Lærke skal være flaskebarn. For bare 1 md. siden var det ikke noget problem, at far passede hende, mens jeg lige ordnede indkøb, var til frisøren etc. Jeg malkede blot ud, og hun fik en flaske.
Men nu hvor vi virkelig har brug for, at hun skal tage flasken, afviser hun den kategorisk! Hun skriger og bliver fuldstændig tosset, når flasken nærmer sig munden, og vi har allerede prøvet forskellige ting.
Tidligere var hun SÅ god til det med flasken. Hvordan kan hun bare have "glemt" det?
Det er den samme flaske + sut vi hele tiden har brugt (dog har vi prøvet 2 andre type sutter, for at se, om det gav gevinst... men nej!).
Det er mit udmalkede mælk som er i flasken, så det er ikke smagen hun afviser. Desuden har hun slet ikke tid til at smage på det, når hun skriger i vilden sky.
Vi har prøvet at give hende flasken når hun var sulten, når hun var mæt og vi har prøvet at springe et måltid over, så hun var EKSTREMT sulten - ingenting har hjulpet. På 14 dage har vi i alt fået 50 ml. i hende, og det er jo ikke meget.
Vi har prøvet at give hende flasken, når hun var glad og tilpas. Her tager hun fint sutten i munden, men skubber bare lidt til den, og gumler på den. Selvom vi sprøjter lidt mælk ind, så hun får smagt på det, begynder hun ikke at sutte.
Hvis hun først begynder at græde, kan vi ligeså godt opgive, for så bliver hun fuldstændig hysterisk, hvis vi fortsætter, hvilket ender med, at hun brækker sig i kaskader.
For det meste, har det været far, som har prøvet til, men jeg har også forsøgt mig nogle gange - dog uden held. Det hjælper heller ikke at sætte hende f.eks. i skråstolen, for hun bliver alligevel hysterisk over flasken, når den kommer for tæt på.
Vi har også forsøgt at liste flasken i hende, ved at jeg har ammet, og når hun så var afslappet, har jeg listet flasken ind i munden på hende, hvilket har resulteret i skrig og skrål. Det er som en on/off knap, babs = ro, flaske = skrig og skrål.
Hun har ikke villet tage narresutten, som hun også bliver hys over + brækker sig, hvis vi fortsætter træningen. Men vi har altid kunnet få hende til at sutte på min lillefinger, hvis det var helt galt... det vil hun heller ikke mere, og det resulterer også i bræk!
Vi ved simpelthen ikke, hvad vi skal gøre, for det er meget vigtigt, hun kommer til at tage flasken, og vi er allesammen MEGET frustrerede... ja selvfølgelig også hende.
Derfor håber vi, du har nogle råd.
Hvis vi bruger "sultemetoden", hvor mange måltider må vi så springe over? Altså, hvor lang tid skal hun skrige på mad, før vi dropper flasken og lægger hende til brystet istedet? Og vil hun blive traumatiseret over denne metode?
Det smerter os virkelig at se vores lille pige så ked af det og frustreret, så vi håber der snart er hul igennem, og hun vil tage flasken.
Der må være andre, som har stået i samme situation som os.
Håber du kan hjælpe.
Kærlig hilsen
Lærkes far og mor