Svar: Putning uden skrig - hvordan?
2. december 2006
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Der er flere ting, tænker jeg, som gør at din lille dreng har ændret lidt adfærd på det sidste.
For det første hans alder. Det er meget almindeligt at børn i denne alder ofte opleves som lidt mere pylrede, morsyge og i det hele taget lidt mere 'krævende' at være sammen med. De vil rigtigt gerne opleve, bliver trætte, vil ikke så gerne sove selvom man kan se at de er smadder trætte osv. Han protester mod at sove, hænger altså sammen med hans alder.
Derudover tænker jeg at det jo også er normalt for børn at græde. Det betyder ikke nødvendigvis at der er noget galt, men det kan sagtens være en okay ting og mere en måde barnet markerer at det er lidt overtræt, ikke har lyst til at slippe dagen og alt det sjove. I den nye bog "Sov godt" står faktisk at det er en måde børn slipper af med overskudsenergi og spændinger og i bogen "60 vidunderlige uger", står det beskrevet som temperament i en udviklingsfase. Altså et signal om at barnet er ved at lære sig nye færdigheder.
Det lyder som om du tackler det hele rigtig fint. Du putter din dreng, giver ham sutten og en putteklud, du bukker dig ned over ham, så han oplever at du er der osv. - og det hele tager kun et par minutter.
Det er således okay og det lyder for mig at se som om det er en fase din søn (og I andre) skal igennem:o)
Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske