Brev:
Søvnløshed
2. december 2006
Alder:
10 mdr.
Søvnløshed
Hej Helen
Tak for det sidste råd du gav. Det hjalp rigtig meget. Nu har vi så fået et andet problem i stedet.
Siden han var 3½ måned har vores søn sovet igennem (ca 8 timer dengang), og har siden han var 6-7 måneder sovet 11 timer i træk hver nat. Han falder i søvn med det samme, når vi eller andre der passer ham, lægger ham til at sove.
Nu til problemet: Han har fået mellemørebetændelse for anden gang og har også en halsbetændelse for n'te gang og er så på penicillin (igen). Der har aldrig været problemer under sygdom før, heller ikke når han har fået penicillin.
De sidste tre nætter har han være vågen et utal af gange og været sur. Han har skreget meget og været svær at få til at få til at sove igen. Grunden til at han vågner er ofte hans hosten. Han sover derfor kun 5 timer i træk max nu. Dette medfører også at han er sur om dagen pga manglende søvn og vi og vores forhold bliver naturligt påvirket af søvnmanglen også.
Hvordan får vi en sød sovetryne tilbage igen?
Lidt baggrundsinfo:
Vi har lært ham at sove via bogen "Godnat og sov godt". Det tog ca en uge før end han sov igennem. Vores aftenritual er derfor at vi giver ham hans penicillin. Derefter den ene natflaske du gav os lov til og til sidst hans D-dråber samt en gang tandbørstning. Vi synger til slut 3-4 sange og den ene af os går så ind og lægger ham i sengen på siden. Han falder som sagt i søvn med det samme på trods af at han er syg.
For et par måneder siden fik han lagt dræn i ørene pga vædske fra en mellemørebetændelse. Den anden dag var der et rødbrunligt udflåd fra ørene som vi fik checket hos en ørelæge, der sagde at det var helt normalt, hvis han havde en mellemøres betændelse samtidig med at han havde dræn i øret.
Vi har ligeledes haft vagtlægen til at kigge på ham pga hans opvågning og han konstaterede halsbetændelsen. Han sover to gange hver dag ca 4 timer sammenlagt. Er det for meget i hans alder?
Til sidst et lille bonusspørgsmål. Han har fået penicillin ca 6 gange nu. Er det noget han har risiko for at blive resistent af når han får disse mængder eller skal vi tage det roligt?
Med venlig hilsen
Thomas og Heidi