Brev:
Madplan 4 måneder
2. december 2006
Alder:
4 mdr.
Madplan 4 måneder
Hej Helen
Mit spørgsmål i dag falder i forlængelse af, at Naja nu bare sover så fantastisk godt i sin tremmeseng. Tak igen for råd ang. putning uden gråd - nu græder hun ikke.
Da hun sov i liften vågnede hun i hvert fald hver 3. time døgnet rundt og skulle nogle gange have sutten og andre gange en flaske for at sove igen. Hun spiste enormt meget (synes jeg) - 1200-1400 ml i døgnet og tog da også 1,5kg på på en måned. Efter hun er kommet i tremmesengen sover hun (allerede efter et par dage) non-stop fra ca. kl. 21 til ca. kl. 7!! Så måske var det slet ikke pga sult at hun vågnede så tit?
I hvert fald går hun jo glip af nat-flasken/flaskerne. Har prøvet at vække hende kl. 24 og også tidligt morgen, men det fungerer ikke rigtigt. Hun vil ikke rigtigt vågne og helst ikke spise. Gylper en hel masse og ligger og vrider sig bagefter og er nærmest en time om at falde i søvn igen.
Som udgangspunkt mener jeg også, at hun skal have lov at styre det selv, da hun trives rigtigt godt og har våde bleer, som hun plejer og et dejligt humør - og vi har fysioterapeutens ord for, at hun ser fin og perfekt ud i udvikling og tykkelse!
Om en uge bliver Naja 4 måneder og senest i juleferien vil jeg gerne prøve at starte op med noget skemad. Jeg tror at hun er klar - hun holder meget øje med hvad vi spiser og drikker og læner sig rigtigt frem og spiser af skeen med d-dråber. Og hun spiser uden problemer 250ml af gangen. Desuden kan jeg jo ikke sige mig fri for, at jeg gerne vil se, om lidt fastere føde skulle have indflydelse på gylperiet...
Sådan ca. ser hendes mad/sove plan ud nu:
7: vågner og får flaske
8-9.30: sover
11.30: flaske
12-15 (nogle gange lidt længere - elsker vognen): sover i barnevognen
16: flaske
18-19: sover
20: flaske
ca.21: godnat
Som du kan se får hun nu kun 4 flasker og spiser ca. 1000ml i alt (Ja, hun vil altså ha' de store portioner - har prøvet at fordele det på flere flasker uden held) - men er det nok, når hun kunne spise 1400ml for en måned siden? (Hun var jo godt nok i "underskud" i starten af hendes liv, så måske skulle hun lige finde sit leje..) Hun vejer ca 6300g og er vel 64 cm.
Havde tænkt at give hende ris-grød ved 10 tiden. Skal hun blive ved med at have de 4 flasker og så ske-mad oveni? Og ville det være en idé at lave grøden kun på mme så hun får lidt ekstra? Og bør jeg give hende vand i løbet af dagen ud over flaskerne (ved ikke om jeg synes det er nødvendigt, men hendes bedstemor har en idé om, at hun bliver dehydreret af kun 4 flasker..)
Så lige til sidst; nogle familiemedlemmer mener også, at hun sover enormt meget. Hvad mener du? (Ikke at det kan ændres lige nu, for når hun bliver lagt er hun segnefærdig)..
På forhånd tak for altid rigtig gode svar!
Hilsen Anja
PS. 1000 mange gange tak for rådet med grødris i en sok til skævt hoved. Det virkede bare super og hun begyndte at dreje hovedet den anden vej, næsten med det samme. Ærgerligt og underligt at vi ikke har fået det råd af andre.. Fysioterapeuten nævnte, at man selvfølgelig skulle passe på, at sokken ikke ligger der hele tiden, så det bliver en passiv stilling - men det er jo nok indlysende.