Svar: Madplan 4 måneder
2. december 2006
Alder:
4 mdr.
Kære Anja
Det lyder rigtig fint med de 4 flasker og 1000 ml mælk. det er en helt fin mælkemængde og der er bare nogle børn, som spiser de der store måltider af gangen - og fred være med det:o)
Det vil være helt naturligt at du så begynder med lidt skemad ud over dette. Hun er endnu for lille til at kunne spise en mængde, som vil kunne skære mælkemængden ned og det er faktisk først, når hun er rigtigt igang med skemaden at du måske vil fornemme at hun selv regulerer det. Som udgangspunkt er det ikke noget du skal regulere ind, du må stole på at hun fint selv er i stand til dette.
Det lyder som en rigtig god idé at forsøge med lidt risgrød om formiddagen og her må du gerne servere lidt vand af et lille snapseglas eller et lignende lille bæger. Når hun er 4 måneder gammel behøver vandet ikke koges, med mindre du har privat vandboring (du bør dog fortsat koge vand i flaskerne, da det er så store mængder synes jeg).
Ved at tilbyde lidt vand sammen med skemaden, så lærer hun også at drikke af kop og så bliver bedstemor også glad:o)
Du skal starte meget langsom op, ganske få skefulde, ikke mere end 4-5 tsk af gangen. Stille og roligt, alt efter hvordan det går, så øger du hende så og når hun fint spiser en lille dl og maven fungerer osv. så kan du prøve at tilbyde hende 2 gange dagligt - grød om formiddagen og grøntsagsmos om aftenen.
Det er bedre at tilbyde hende 1 dl 2 gange dagligt end 2 dl. en gang dagligt - så har hun fortsat også plads til sin mælk og så har du mulighed for at tilføre hende forskellige vitaminer, mineraler osv. via skemaden - så der er variation.
Med hensyn til søvn, så kan det da godt være at hun sover lidt mere en gennemsnittet, men det skal hun bestemt have lov til og det er ikke tegn på at der er noget galt:o) Nogen sover mere og andre mindre, sådan er vi så forskellige. Man skal i princippet ikke vække børn, der sover - det er kun hvis barnet sover så meget at det glemmer at spise og derfor kommer i underskud, men sådan lyder det ikke hos jer. Jeg tænker at din datter er rigtig god til at selvregulere:o)
Med hensyn til risposen, så er vi jo alle igen forskellige og derfor kan det nogle gange være meget godt at snakke med forskellige personer og ikke kun en bestemt. Vi har jo forskellige erfaringer og siger også tingene forskelligt - og det synes jeg kan være en styrke - og ikke kun forvirring, selvom man nogle gange også kan opleve det sådan:o) Men jeg er glad for at det råd har hjulpet jer og jeg håber det vil hjælpe mange andre:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske