Brev:
Lære at falde i søvn af sig selv
3. december 2006
Alder:
5 mdr.
Lære at falde i søvn af sig selv
Kære Helen
Jeg har en datter på 5 mdr., som jeg i øjeblikket skal amme i søvn om aftenen. Da hun var ca. 2,5 mdr. lykkes det os en periode at synge en godnatsang for hende, sige godnat og forlade værelset og så faldt hun i søvn af sig selv. Det ændrede sig dog efter et par uger og da hun begyndte at protesterer, begyndte jeg at tage hende op og amme hende igen, da jeg tænkte at hun måske var mere sulten. Det endte med at hun begyndte at falde i søvn på den måde, da hun protesterede hver gang jeg forsøgte at ligge hende i sengen igen. Sut har hun aldrig villet bruge, så jeg så ikke så mange andre muligheder for at få hende til at sove, da hun sover i tremmeseng og den jo er svær at vugge med.
Jeg har derfor ligesom opgivet at få hende til at falde i søvn af sig selv. Derfor er det også kun mig der kan putte hende nu. Jeg har derfor ændret godnatritualet, således at jeg går op på et værelse, hvor der er ro - læser en godnathistorie for hende, hvor hun sidder på mit skød. Går ind på hendes værelse, hvor jeg ammer hende indtil hun falder i søvn - hvorefter jeg forsigtigt bærer hende over i tremmesengen og ligger hendes sovedyr ved siden af hende.
Hun vågner som regel efter en 1/2 time igen, hvorefter jeg går op til hende og ammer hende igen indtil hun falder i søvn. Som regel har hun herefter kun vågnet en enkelt gang i løbet af natten, som regel ved 3, 4, eller 5- tiden, hvilket hun har gjort fra nyfødt.
Om dagen har hun også svært ved at falde i søvn af sig selv - det er kun lykkes mig et par gange - som regel skal jeg ud og vugge hende i barnevognen. Jeg prøver dog at ligge hende ud i barnevognen, hvor jeg lader hende ligge og brokke sig. Hvis det bliver værre og værre, går jeg ud og vugger hende - det tager derefter som regel kun et par minutter, så falder hun i søvn. Hun sover dog næsten altid kun 1/2 time ad gangen om dagen, hvilket jeg også synes er ret problematisk. Hun virker dog som regel udhvilet derefter, hvilket undrer mig.
Jeg plejer at holde lidt øje med uret, således at hun kun er vågen max 2 timer ad gangen.
Jeg har ammet hende fuldt ud indtil hun var 4 1/2 md. For ca. 14 dage siden prøvede jeg at give hende et par skefulde risgrød to dage i træk. Dette resulterede dog i at hun siden der har afføring hele tiden. Det er helt grønt og meget tyndt og det ser ud som om det er meget syreholdigt, da det bobler, når det kommer ud. Har ikke turdet at give hende grød siden, da jeg tænkte det nok var smart at få hendes mave i orden igen.
Det har også resulteret i en meget rød numse og at hun har sovet ekstremt dårligt de sidste 14 dage. Hun er vågnet flere gange om natten (i nat 21.30, 23.30, 01,30, 3,30, 7,15), hvor jeg har givet hende noget at spise hver gang, for at få hende til at falde i søvn igen.
Hun er dog ellers generelt en meget glad og rolig pige, som aldrig græder - pånær når hun skal sove!
Mine spørgsmål:
1) Hvordan skal jeg lære hende at falde i søvn af sig selv? Og hvilken alder skal hun have for at det er lettest? Jeg har læst både "godnat og sov godt" samt "Sov igennem uden gråd".
Tænkte blot at hvis vi skal prøve godnat og sov godt metoden - som flere af min venner har brugt - om det så bliver for voldsomt for hende, når hun nu er vant til at blive ammet i søvn?
2) Hvordan får jeg hende til at falde i søvn af sig selv om dagen i barnevognen - uden at vugge hende?
3) Vil du anbefale, at jeg igen forsøger med risgrød eller skal jeg vente til hendes mave er i orden? Er der noget grød, som er mere skånsomt for tarmsystemet end andet? Er der noget specielt jeg kan give hende for at få hendes mave i orden igen? Og hænger hendes dårlige nattesøvn mon sammen med diarréen, således at modermælken ikke mætter på samme måde som tidligere?
Venlig hilsen
En p.t. træt mor