Svar: Lære at falde i søvn af sig selv
3. december 2006
Alder:
5 mdr.
Kære trætte mor
Jeg kan se at du har læst både "Godnat og sov godt" og "Sov igennem uden gråd". Disse to bøger er jo meget modsat hinanden og derfor tænker jeg, at du må vurdere, hvilken metode der passer bedst til dit og din datters temperament.
Hvis du holder dig til "Godnat og sov godt metoden", så er måde at lære din datter at falde i søvn selv, kort fortalt, at du skaber et fast putteritual, putter din datter, siger godtnat og sov godt og går. Herefter går du ind til hende med et fast tidsinterval, siger igen godnat og går igen. For hver gang du vender tilbage forlænger du tiden, så der stille og roligt går længere og længere tid imellem at din datter ser dig komme.
Hvis du holder dig til "Sov igennem uden gråd", så er der (igen meget kort beskrevet) i princippet ikke noget i vejen for at du ammer din datter i søvn. Det er dog vigtigt at du læser din datters signaler og stille og roligt forsøger at putte hende imens hun er lidt vågen. Samtidig kan du bruge den teknik at du lader hende få brystet, men forsøger at lirke brystvorten ud af munden på hende, så hun stille og roligt lærer ikke at fylde sig med mælk på det tidspunkt.
Personligt holder jeg mest af sidstnævnte metode og du kan læse mere om hvorfor i min anmeldelse af de to bøger, som du finder i min bogguide:o)
Med hensyn til at vugge hende, så tænker jeg at det er meget naturligt at hun falder til ro ved at blive vugget. Hun bliver dog tungere og tungere og derfor er det godt, hvis du kan lære hende at sove i barnvognen, enten trille en tur eller bare vugge hende lidt ganske kort frem og tilbage.
Der er forældre, som vælger at montere hjul på tremmesengen og jeg kan næsten ud af dit brev se, at dette vil du synes er et skråplan. Hvis du er fast besluttet på at hun ikke skal vugges i søvn, så er det nok "godnat og sov godt" du skal bruge.
Med hensyn til grød og maveproblemer, så kan jeg ikke ud af dit brev se om det er første gang din datter har fået andet end din mælk? Det er lidt interessant, da det jo er vigtigt at afklare om det er en mavetarminfektion hun har fået samtidig med skemaden, eller om det kunne være en reaktion på grøden - her tænker jeg især på komælksproteinerne?
Det lyder fornuftigt nok at du lige holder en pause, hvor du kun ammer og ser om maven kan blive sig selv igen. Samtidig skal du måske få en vurdering af, om hun evt. kunne have en svampeinfektion, som skal behandles.
Når maven har rette sig, så kan du prøve med skemaden igen - det kan være ris-, majs-, hirse- eller boghvedegrød. Når hun nærmer sig de 6 måneder kan du forsøge med lidt havregrød eller øllebrød. Hvis det viser sig at hun reagerer på komælksproteinerne så skal du bruge speciel opskrift uden komælk eller købe en specialgrød som hedder Sinlac. Men f.eks. havregrød kan jo også laves uden mælk.
Lad dog være med at tage bekymringerne på forskud, det er jo slet ikke sikkert at det er komælksproteinerne hun reagerer på og sker det igen, så skal I rådføre jer med en læge.
Jeres datters dårlige nattesøvn hænger sandsynligvis sammen med at hun har fået en mavetarminfektion og uroen i maven gør at hun også gerne vil die hyppigt. Det at sutte sætter nemlig gang i tarmperistaltikken.
Det lyder også sandsynligt at jeres datter begynder at have behov for noget mere mættende end modermælk, nu hvor hun er 5 måneder gammel, så tiden arbejder også for jer.
Rigtig meget held og lykke med det hele - og god bedring med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske