Brev:
Gylper pludseligt, natamning og søvn
3. december 2006
Alder:
4 mdr.
Gylper pludseligt, natamning og søvn
Hej Helen
Ja denne gang henvender jeg mig primært fordi, Marcus pludseligt er begyndt at gylpe meget. Det har stået på nu i en uge. Han plejer stort set ikke at gylpe, og hvis han gjorde, så var det nærmest ingenting. Men nu gylper han en hel del op til en 3-4 gange efter et måltid. Den største mængde kommer somregel lige efter den første bøvs, og så kommer der et par gange med en lidt mindre mængde.
Kan det hænge sammen med noget, jeg spiser? Jeg har i den seneste uge spist lidt chokolade hver dag. Ikke store mængder, men lidt hver aften, når min kæreste og jeg hygger om aftenen. Kan det være det? Eller skal jeg bare regne med, at det er noget, han kommer til at gøre fremover? Eller kunne det måske dreje sig om en infektion i maven, som jeg skal tale med en læge om?
Det næste jeg gerne vil spørge om, drejer sig om natamning og søvn.
Marcus har i den seneste tid kunnet nøjes med 1 enkelt amning om natten, hvilket jeg jo synes, er dejligt. Han bliver puttet ved 19-20-tiden om aftenen og sover så til ca. 2, hvor han får noget at spise. Enkelte gange er han vågnet ved 12-halv1-tiden, men har accepteret, at han bare har fået sutten og så lagt sig til at sove igen efter at have ligget og pludret lidt.
Så vågner han igen om morgenen ca. kl. 6 og er sulten og derefter frisk og klar til at stå op. Det er han begyndt på efter et par dage, hvor min kæreste gik ind og tog ham op, når han lå og pludrede for sig selv, og begyndte at lege med ham. Før da kunne jeg godt få ham til at sove videre efter amningen til ca halv 8. Vil jeg kunne få ham vænnet til det igen? Eller må jeg bare indstille mig på, at jeg skal tidligt op?
Jeg har en veninde, som på et tidspunkt fik kæresten til at tilbyde vand til deres barn om natten, når han vågnede. Hvornår kan jeg gøre dette? Det er han vel for lille til endnu ikke?
Min tanke var, at jeg på den måde måske kunne strække amningen fra ca. 2 til ved 4-tiden og han så derefter sov de ca 4 timer til halv 8-8? Jeg har nemlig oplevet 2 nætter, hvor han først vågnede ved 4-5-tiden og spiste og de to dage sov han nemlig længere end til kl. 6.
Venlig hilsen
Dorthe