Svar: Gylper pludseligt, natamning og søvn
3. december 2006
Alder:
4 mdr.
Kære Dorthe
I forhold til at Marcus er begyndt at gylpe mere, så tænker jeg om det mon ikke hænger sammen med at han måske er begyndt at bevæge sig mere end tidligere - drejer han måske fra mave til ryg, putte han fingrene mere i munden osv. - det kan godt gøre at han 'skvulper over'.
Hvis det var pga en maveinfektion, så ville han sandsynligvis også have lidt tynd mave og nok også virke mere pylret og utilpas og det lyder ikke til at være tilfældet hos jer.
Dit indtag af chokolade... tja, jeg tror det nu ikke, mon ikke han ville få lidt ondt i maven i stedet for at gylpe, hvis han endelig skulle reagere - du kan jo prøve at holde en chokoladepause og se om det gør nogen forskel - jeg tror det nu ikke.
Det lyder som om at Marcus generelt sover godt og er god til at falde i søvn. Nogle gange kan man godt begynde at regulerer søvnen ind så det passer bedre i rytmen og det kan godt være et forsøg værd, men andre gang lykkes det ikke.
Det er korrekt at en mulighed kan være at give lidt vand om natten i stedet for bryst, men normalt bør dette ikke være før efter 6 måneders alderen. Det er først i denne alder, at man kan regne med at barnet er stort nok til at kunne tage sit mælkebehov i løbet af dagen og aftenen og derfor kan nøjes med vand om natten.
så det du gør nu, lyder fint. Sørg for at give ham så meget mælk som muligt i løbet af aftenen, så han er mættet godt af. tilbyd en sut første gang han vågner og se om han ikke kan finde roen med dette og så amme ham tidlig morgen - i håb om at han på sigt, så sover lidt længere:o)
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske