Svar: Mange små lure om dagen
3. december 2006
Alder:
7 mdr.
Kære Beamort
Håber jeg kan sende lidt tryllestøv igennem computeren..... kan du mærke det :)
Det lyder som en rigtig god idé at putte pigerne i værelse med frisk luft, pakket godt ned osv. - men ærgeligt at det ikke fungerer. Det må være hårdt for jer efterhånden, at have to børn som er så meget på. Det er dog rigtig dejligt at de sover så godt om natten - det er guld værd og man kan jo desværre ikke altid få det hele:o)
Man taler jo om vanebetinget afbrudt søvn som bl.a. ses hos børn, der er vandt til gentagne gange at få sutten. Hver gang de vågner og klynker så får de sutten i munden og det betyder at de begynder at vende sig til at sutten skal være i munden. Når sutten tabes, så kommes den automatisk i munden og derfor vil nogle børn begynde at vågne, i erfaringen om at den skal være i munden for at de kan sove videre.
Du kan derfor overvejes om pigerne vågner, fordi de har fået en eller anden vane, som du plejer at gøre. Altså en vane du skal forsøge at ændre på.
Det er dog en meget svær balance, for det er jo også vigtigt at forsøge at holde dem sovende. Det er jo sådan at rigtig mange børn skifte søvnfase netop efter godt 30 minutter. Netop ved dette skift, er der så børn som vågner op, hvor de egentlig skal hjælpes til at sove videre. Børns søvnfaser ændrer sig i takt med at de bliver ældre, så måske vil de stille og roligt lære sig at sove videre.
Hvad sker der når de vågner? Vil du kunne holde dem sovende, vil de falde i søvn igen, hvis du ikke reagerer? Oplever du at de vækker hinanden osv. Der er nogle forskellige overvejelser du kan gøre dig, måske for at se om det kunne give en løsning.
Og så er der naturligvis det med maden. For man sover jo bedst på fuld mave og spørgsmålet er om de er sultne eller tørstige, når de vågner, så du måske kunne tilbyde dem noget at drikke og så få dem til at sove videre - eller er det helt utænkeligt?
Jeg ved ikke hvor meget jeg får tryllet for dig idag, men jeg håber at mine tanker kan hjælpe dig lidt videre:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske