Svar: Hvordan kan jeg skære lidt ned på amningen?
3. december 2006
Alder:
6 mdr.
Kære Bodil
Da din datter kun er 6 måneder gammel er hendes mælkebehov fortsat rigtig stort og det vil sandsynligvis være begrænset, hvor meget mælk hun vil være i stand til at drikke af en kop. Du skal nok regne med at hun får ca 1000ml mælk hos dig i døgnet og alternativet til brystet vil derfor være en flaske. Hvis du ønsker at nedtrappe amning på nuværende tidspunkt bør du således give flaske i stedet.
Først når hun er 9 måneder gammel, kan hun begynde at få en større mængde komælk og på dette tidspunkt kan en eftermiddagsamning således udgøres af f.eks. en portion tykmælk.
Med den alder hun har nu, kan sødmælk indgå i madlavningen, så hun stille og roligt får mere og mere familiemad, men hun bør ikke få amningerne erstattet med komælk. Får hun ikke bryst, skal hun således have modermælkserstatning. Dette kan hun naturligvis også drikke af kop - men igen tror jeg hendes indtag bliver begrænset.
Hvis du ønsker at nedtrappe amning, så er mit råd derfor at I gør meget for at introducere en flaske. Den bedste måde at gøre det på kan f.eks. godt være med udmalket modermælk, da smagen af mælk så er den samme og det kun er sutteteknikken som er anderledes.
Flasken kan gives på et tidspunkt hvor du plejer at amme, så du på den måde får trappet din amning ned. Jo færre gange hun kommer til brystet, jo mindre mælk danner du. Jo flere amninger du således over dage kan udskifte med flaske, jo bedre for jer begge. Grunden til at jeg synes du skal udskifte amning med flaske over dage er fordi din krop skal have mulighed for at følge med. Ellers er der en risiko for at du får en brystbetændelse.
Håber det lykkes for jer. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske