Brev:
Spiser hun for meget? - 5 mdr.
3. december 2006
Alder:
5 mdr.
Spiser hun for meget? - 5 mdr.
Hej
Jeg har et spørgsmål om min datters kost og væskeindtag.
Hun er 5½ måned og har været en stor pige fra start. Hun vejede 4800 gram ved fødslen og vejer nu 8300 gram og er 72 cm. Hun er altså pænt stor.
Jeg har ammet hende indtil hun var 4 mdr. Hun fik en smule MME den første uge og fra hun var 3½ mdr. fik hun også et tilskud MME efter at jeg kunne amme og amme og amme om aftenen uden hun blev mæt.
Fra 4 mdr. begyndte vi på lidt grød, og nu, 5½ mdr. gammel, er vi lige begyndt på 3 måltid om dagen. Hendes madindtag ser således ud:
kl. ca. 4: Ammes fra begge bryster
Kl. ca 7.30: ammes fra begge bryster
Kl. ca 10: Majsgrød med lidt frugtmos - drikker vand til (ikke meget - måske 30 ml)
Kl. ca 13: Hirsegrød med lidt frugtmos - drikke samme mængde vand til.
Ammes nogengange lidt omkring kl. 15 - men hun gider som oftest ikke.
Kl. ca 17: Grøntsagsmos af kartoffel, gulerod, ærter, broccoli, majs mm. - drikker igen vand til, ca. 30-50 ml.
Kl. 19.30: Får 200 ml. majsvælling
Derefter sover hun til kl. 4-5 stykker, hvor vi starter forfra(hun vågner ca. 7.30 om morgenen)
Jeg synes hun spiser VIRKELIG meget! Jeg laver grød af 30 g. majsmel/hirse og 2 dl. vand, og putter så MME-pulver i, svarende til 1½ dl. vand. Jeg kommer ikke fedtstof i.
Grøntsagsmos laves af 2 alm. kartofler, en gulerod og en broccolibuket. Jeg kommer igen MME-pulver svarende til 1½ dl. vand i.
Hun spiser altid ca. 3/4 af portionerne - nogen gange mere!
Synes du ikke det er VILDT meget?? Også set i forhold til at hun får 200 ml. vælling inden sengetid?
Og så er der væsken - tror du hun får nok??
Jeg ville rigtig gerne have ammet hende noget mere/længere, men hun gider simpelthen ikke. Kun om natten/tidlig morgen - resten af dagen brokker hun og skælder ud hvis jeg vil lægge hende til - og hun river og flår mig i brysterne:-( Jeg kan til nød få hende til at sutte hvis jeg lægger mig ind i seng med hende og der ingen lyde er.
Har du nogle forslag til ændringer, eller synes du det ser fornuftigt ud??
På forhånd 1000 tak!
Rikke