Svar: Spiser hun for meget? - 5 mdr.
3. december 2006
Alder:
5 mdr.
Kære Rikke
Tak for dit brev - og hvor er det dejligt at høre om en lille pige, som har en rigtig god appetit:o)
Du har fuldstændig ret i at hun spiser rigtig meget, men det er der altså børn som gør og det kan sagtens være okay. Det du skal se på er jo, hvordan hun trives.
Du beskriver en fysisk meget fin pige, som har en fin evne til at selvregulere sit behov. Du skriver direkte at hun brokker sig og skælder ud, hvis du lægger hende til når hun ikke vil - og det viser jo at hun på den måde ikke kan presses til at overspise - hun siger selv fra.
Du beskriver også en pige, som sover godt om natten og i det hele taget en pige, som lyder til at være igang med en rigtig god udvikling.
Jeg går ud fra at hendes mave fungerer og jeg går ud fra at hun tisser som hun skal. Derfor må du også gå ud fra at hun får det, hun har behov for.
Der kan sagtens komme et tidspunkt, hvor hun ikke spiser så meget og det er så også i orden og du skal ikke gå i panik. Men der sker nogle gange at der er lidt stilstand i skemaden. Men på det tidspunkt kan din datter sikkert begynde at få lidt brødskorper og lignende i hænderne i stedet og så er hun klar igen.
Det er godt at du giver både grød og grøntsager og det er vigtigt at grød max udgør 2 af dagens måltider, resten bør være grøntsagsmos. Når hun bliver 6 måneder kan du begynde at variere grød og mos betydeligt og give hende meget mere forskelligt, så hun får mange flere smagsoplevelser. Det tror jeg vil være godt for hende. Men lige nu er det helt okay:o)
Fortsat held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske