Svar: Ikke vild med skemad
4. december 2006
Alder:
6 mdr.
Kære Lotte
Der er stor forskel på hvor meget børn spiser. Det er både hvad angår portionsstørrelse og hvad angår tidspunktet på dagen. Nogle børn spiser meget store portioner, andre mindre. Nogle børn har den bedste appetit om morgenen og andre sidst på dagen.
Det du tilbydes Sofie lyder umiddelbart fint nok. At spise en portion grød om morgenen er helt okay - det er indenfor normalområdet - en portion ligger mellem 1-2 dl. Derudover så tænker jeg at hun også har behov for sin mælk, så længe hun ikke er ældre og det er derfor vigtigt at du ikke fokuserer så meget på mængden af skemad, men mere holder fokus på at hun rent faktisk spiser.
Det er meget vigtigt at udnytte at hun har en naturlig nysgerrighed og gerne vil putte i munden nu. Du skriver at hun godt kan lide bondebrød og jeg tænker at det hele måske handler mere om at hun skal tilbydes nye smagfulde retter.
Hun må stort set få næsten alt af det I andre spiser. Naturligvis i en konsistens som hun kan klare, men hun må meget gerne begynde at få de meget grove og smagfulde grøntsager, lidt sovs - hvis det er lavet på sødmælk hældt på sin mad. Kød og fisk som koges eller laves i ovn. Prøv så vidt muligt at give hende det samme som I andre spiser.
Da hun er glad for smagen af bondebrød kan du også forsøge med øllebrød til frokost. Det kunne være en passende overgang inden hun begynder med rigtigt brød.
Hun må rigtigt gerne sidde med ved bordet i sin høje stol og hun må også meget gerne begynde at få lidt at sidde med selv, naturligvis under opsyn. Det kan være et stykke brød (skorpe, knækbrød, tvebak eller lignende), agurk, rød peberfrugt, gulerod osv. Altså så hun selv bliver meget mere aktiv.
Prøv også med vand undervejs i måltidet, så hun får lidt pauser i spisningen og måske så bliver lidt klar igen.
Håber ovenstående hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske