Brev:
Søvn - 4 mdr.
4. december 2006
Alder:
4 mdr.
Søvn - 4 mdr.
Hej Helen
Vi har et opslidende søvnproblem herhjemme...
Carl (knap 4 mdr.) er virkelig svær at få til at sove i løbet af dagen. Det skal lige siges at han falder i søvn allerede klokken 18.00, og det er os fuldstændig umuligt at holde ham længere oppe, og desuden bliver han bare overtræt.
Den tidlige nattesøvn resulterer i at han vågner allerede mellem 3.30-4.30. Nogle gange bliver han ammet en enkelt gang inden dette tidspunkt. Jeg prøver at amme ham igen og ligger ham derefter til at sove igen, men han ligger og pludre og til sidst vil han bare op.
Så bliver han jo hurtig træt igen... Cirka en time senere, og jeg skal kæmpe mig til at få ham til at sove bare 3 kvarter, og det skal helst være sammen med mig. Der er gråd indtil hans træthed overmander ham. Men det er ikke altid det lykkedes.
Ved 9 tiden kommer han i barnevogn og nogle gange kan han sove op til 3 timer uden at vågne, men oftest fungere det sådan at han sover ½-1 time, og derefter skal han køres i søvn adskillige gange. Nogle gange med 10 min mellemrum.
Ved 13-14 tiden putter jeg ham i vognen igen og skal være meget heldig hvis han vil sove en time. Og der skal også en tur til at få ham til at sove.
Så sover han igen ved 18 tiden.
Jeg synes simpelthen at det er en kamp at få ham til at sove, og vi bliver så trætte begge to.
Hvad kan jeg gøre anderledes? Kan jeg på nogle måder ændre hans rytme så han fx først sover ved 19 tiden?
Nogle gange kan jeg risikere at han allerede er frisk ved 2 tiden om natten, hvilket resultere i en helt spoleret og hysterisk dag.
Nadia - der mangler meget søvn