Svar: Søvn - 4 mdr.
4. december 2006
Alder:
4 mdr.
Kære Nadia
Jeg skal lige være sikker på at jeg forstår dit brev rigtigt. Du skriver at din dreng falder i søvn kl. 18 og så vågner han igen kl. 03.30-4.30 - nogle gange ammet en enkelt gang imellem dette tidsrum. Er det sådan det er? Det vil altså sige at din dreng sover mere end 9 timer, afbrudt af en amning og han er knap 4 måneder gammel. Det lyder rigtig flot i forhold til hans alder!
Det kunne naturligvis være ønskeligt at han kunne sove et rigtig langt stræk fra kl. fra måske 22 og så 9-10 timer frem til klokken 7.30, afbrudt af en amning og det kan du godt forsøge at arbejde hen imod. Men jeg kan ikke love dig at det lykkes og et eller andet sted, så må du være glad for at du har en dreng som tilsyneladende sover så godt om natten og som giver dig 'fri' om aftenen.
En måde at ændre tingene på kunne være at du begyndte at putte ham lidt efter nogle faste tider dagen igennem. Du må godt begynde at kigge lidt mere på klokken end på hvor træt han ser ud, når du putter ham.
Du skal gå ud fra at han har behov for at sove formiddag, over middag og så powernappe sen eftermiddag. Det gør ikke noget at den første lur kun varer 1½ time, så skal han op og aktiveres - der skal ske noget og du skal hjælpe ham med at bruge sig selv fysisk og mentalt. Du skal ikke på dette tidspunkt begynde at køre ham for at få ham til at sove.
Du må gerne indføre et fast putteritual, en fast måde at putte ham på, men en fast sutteklud, en fast melodi eller lignende. Stille og roligt vil det så være et signal til ham om at det nu er puttetid.
Du kan overveje om det er ved at være tiden, han har brug for ekstra mad. Det kan være at øge hans mælkeindtag og det synes jeg du skal forsøge i første omgang og derefter kan du begynde at overveje om han så skal have lidt skemad, efterfulgt af mælk.
Så er det puttetid igen og her må du gerne køre ham en tur, så han lærer sig at sove og jeg vil tror at han på en godt fyldt mave vil kunne sove et lidt længere stræk. Det lyder umiddelbart for sent at putte ham kl. 13-14, hvis han sover formiddagslur allerede kl. 9 og jeg synes du skal prøve at rygge middagsluren måske en times tid frem, så han bliver puttet allerede kl. 12-12.30.
Op igen, godt med mælk, leg, stimulation, mælk igen og så puttes til powernap igen mellem 16-17, op igen, mælk, leg osv. og så mælk og puttes til natten mellem 19-20.
For så at ændre på hans opvågninger om natten, så vil det være en rigtig god idé at du tilbyder ham mælk sen aften, inden du selv går iseng. Prøv at tage ham op og se om du kan få ham til at spise i søvne.
Rigtig meget held og lykke, håber det lykkes at få rutinen vendt:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske