Svar: Kravle, søvn og mad
4. december 2006
Alder:
10 mdr.
Kære Sofies mor
Hvis I har lidt glatte trægulve, så kan det godt være derfor at Sofie hellere kryber på maven end kommer op på alle fire. Her kan det hjælpe med et par små skindsutsko, som du kan købe hos flere af mine partnere. Men også et par ruskindslapper på et par bukseknæ kunne være en god idé. Hvis hun er meget piget, så må nederdele og kjoler lige have en pause - det er svært at kravle i - og så må bukserne med skindlapper på knæene på i stedet. Måske du kan finde et par røde ruskindshjerter eller lignende, hvis det skal være lidt feminint.
Og så er det bare et spørgsmål om at prøve at lægge hende på alle fire. Støtte hende i at rokke frem og tilbage, da det er fra rokkende stilling at hun lærer at kravle. Og hvis det ikke hjælper og hun ender med at springe kravlestadiet over, så fred være med det - så må hun lære det senere:o)
Sofies natlige opvågninger kunne godt lyde lidt vanebetinget og det sker ofte, når børn bliver syge i netop den alder. Hun burde ikke have behov for mælk om natten og burde egentlig kunne klare sig med to amninger med en alder hun har nu - hvor hun tit er oppe på fire. Så måske skulle du generelt prøve at se om du kan skære lidt ned og så få hende til at drikke mere af en kop.
Hvis hun kun vil brystet, så lad hende få det, men prøv så at lirke brystvorten ud af munden på hende, så hun kun får trøst og ikke får lov til at spise sig mæt. Alternativet er at lade far tage over, da han af gode grunde ikke kan amme, men han kan sagtens give tryghed og nærhed.
Fortsat held og lykke med det hele:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske