Svar: 4½ måned sovevaner
5. december 2006
Alder:
4 mdr.
Kære Rikke
For at få en god nattesøvn er søvnen om dagen også rigtig vigtig - tingene hænger jo sammen:o) og med den alder jeres datter har nu, må I gerne begynde at skabe lidt mere fast struktur for hvornår hun sover, spiser osv.
Ud over faste tider at sove på, så er det vigtigt med et fast putteritual, en fast måde at putte hende på, med en fast sutteklud, en fast melodi eller lignende. Stille og roligt vil det så være et signal til hende om at det nu er puttetid.
Det er meget vigtigt at hun får mælk nok - også i løbet af dagen. Alt for meget 'proppen med mad' om aftenen giver en uro og hun skal bruge rigtig meget energi på at fordøje maden om natten. Det er langt bedre at tilbyde hende ekstra mad i løbet af dagen, da det giver hende en helt anden ro og en helt anden mæthed.
Du skal gå ud fra at hun har behov for at sove formiddag, over middag og så powernappe sen eftermiddag. Du må gerne begynde at kigge lidt på klokken for, hvad tid du putter hende, så du på den måde får skabt en forholdsvis fast rytme for søvn og mad om dagen. Det vil være oplagt at give hende en flaske, når hun vågner af sin lur fordi hun der er tørstig, så kan hun få en portion skemad, når tiden er til dette og så kan hun få en flaske at sove på, når det passer.
Det er stadigvæk minimalt hvor meget I skal give hende af skemaden, da hun ikke er ældre end hun er. Hun har fortsat brug for rigtig meget mælk og for meget skemad kan godt virke modsat end hensigten, netop fordi det giver mere uro i maven.
Håber at det vil hjælpe jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske