Svar: Amning og alkohol - 6 mdr.
5. december 2006
Alder:
6 mdr.
Kære Camilla
Jeg kan godt forstå at du er forvirret - det er jeg faktisk også idet jeg for nylig har hørt, at alkohol godt kan blive i brystet/mælken, selvom det er ude af moderens blodbane og at man derfor skal malke ud og kassere mælken, hvis man har drukket meget alkohol.
Men lige nu er jeg nødt til at følge det som sundhedsstyrelsen skriver og det er:
"Alkohol udskilles i modermælken og opnår her en koncentration omkring samme niveau som alkoholkoncentrationen i moderens blod. Når barnet er født, udsættes det ikke længere for risikoen for misdannelser på grund af den alkohol, moderen drikker. Barnet for heller ikke længere den samme promille som moderen, men en betydelig mindre alkoholkoncentration som følge af indtagelsen af alkoholholdig mælk. Det nyfødte barn har imidlertid en betydelig større følsomhed overfor alkohol end voksne og man kender ikke den nedre grænse for skadelig påvirkning. Ammende kvinders alkoholforbrug bør være begrænset" (Citat: Vellykket amning, sst. 2006)
Ud fra dette tænker jeg, at et enkelt glas vin eller to flere timer før du atter ammer din datter burde ikke skade, men drikker du meget mere end dette eller indtager stærkere form for alkohol, så burde du måske malke ud, når du kom hjem. Det må trods alt være bedre at malke ud en gang for meget end en gang for lidt.
Rigtig god fest:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske