Svar: Udtrapning af amning - 8 mdr.
5. december 2006
Alder:
8 mdr.
Kære K
Når din datter er 9 måneder gammel kan hun begynde at få lidt mere komælk og kan således få f.eks. en portion tykmælk, A38 eller lignende om eftermiddagen i stedet for eftermiddagsamningen.
Derudover kan hun drikke både vand og mælk af kop og på den måde slukket sin tørst og hvis det er den lune mælk hun savner, så kan hun også sagtens få lidt lun mælk af en kop.
Det er oftest sværest at undvære den tidlige morgenamning og amningen inden hun skal sove, så disse to amninger kan du bibeholde så længe som muligt. I takt med at du begynder at arbejde, så vil det jo give sig selv - når du ikke er der, så kan hun ikke blive ammet:o)
Prøv i første omgang at lære din datter at sove uden brystet i munden. Altså forsøge at putte hende uden mælk og du skal heller ikke lægge dig med hende. Du skal finde en helt ny måde at putte hende på og skabe nogle helt nye putteritualer.
Du kan godt starte med at fjerne i hvert fald to amninger. Hun behøver ikke 6-8 amninger med den alder hun har og så må far på banen. Han kan alt andet end at amme og bestemt også give hende trygheden, hvis det er den hun mangler.
Hvis det kun er brystet der dur, så må du tilbyde det, men trække vorten ud af munden på hende, så hun ikke længere fylder sig med mad. Hun skal spise godt med rigtig mad nu og det er slut med så stort et mælkeindtag.
Fjern en eller to amninger af gangen, så din krop også kan nå at følge med og lad endelig være med at lægge hende til, hvis hun ikke selv viser tegn og interesse. Du beskriver jo en pige, som tilsyneladende hellere spiser i søvne end når hun er vågen og på den måde er hun jo allerede selv igang med at sige fra. Hun skal så bare ikke have brystet i søvne, men kan nøjes med en sut og lidt kærtegn.
Rigtig meget held og lykke med hende, håber det går nemt og gnidningsløst:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske