Svar: Hvidlige gummer
5. december 2006
Alder:
1 mdr.
Kære Astrid
Jeg tænker ikke at det hænger sammen med lav blodprocent, og din dreng lyder jo til at være fin i øvrigt.
Det du beskriver lyder ikke som belægninger - det vil det være, hvis det er mælkerester eller svamp. Det lyder mere som om du kan se at selve gummen er lys - måske er det tænder du kan ane? Der er børn som fødes med tænder, nogle gange rigtige tænder og nogle gange det der er en 'kunstig tand', dvs en slags emaljeskal, som ikke har nogen rødder og derfor ikke kan vokse som en almindelig tand.
Disse tænder fjerner man, både fordi der er risiko for at barnet kan komme til at sluge tanden, som let går løs, da der ingen rødder er, men også for at give bedre plads til de rigtige mælketænder. Det er en 'cellefejl' som sker i fosterstadiet og det har ikke noget med arvelighed at gøre. Derfor kan man godt opleve det hos et enkelt barn i en søskendeflok, men ikke hos de andre. Det er en slags ekstra tænder og det har ikke betydning for tandsættet eller de rigtige mælketænder i øvrigt.
Uanset hvad så skulle du måske spørge lægen, da jeg jo ikke kan se det du ser.
Held og lykke med ham fortsat - og tillykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske