Brev:
16 uger, reflux og vælling?
5. december 2006
Alder:
3 mdr.
16 uger, reflux og vælling?
Kære Helen
Tusind tak for dit svar omkring Ingrids søvnproblemer – dejligt at man bliver taget seriøst :)
Vi har ikke fået løst vores aftenkamp med hende, men har prøvet at give hende en mindre flaske her til aften – efter at hun havde skreget i 45 minutter – og det virkede faktisk. Herudover har vi faktisk gjort det stik modsatte af hvad du foreslog – læste nemlig først dit svar for sent ;) – og har lagt hende i hendes tremmeseng, hvor hun rigtigt kan ligge og baske med armene. Det lader hun til at synes om. At svøbe hende er ikke noget hit – hun bliver stiktosset, og skriger sig endnu mere op, desværre.
Som du måske husker, skrev jeg sidst at hun kun kunne rumme 110 ml. mme pr. madning, men nu har vi efterhånden fået hende trappet op til 115. Du foreslog, at vi skulle give hyppigere og mindre portioner, men det passer så dårligt med hendes øvrige rytme, hvorfor vi har valgt at give de hele flasker endnu en chance.
Hun gylper ikke så radikalt mere, men når hun ligger ned – på sit legetæppe eller på puslebordet – er det tydeligt, at refluxen generer hende, og at maden løber op i munden på hende igen. Jeg kan sagtens forstå at hun bliver lidt pjevset af det, for det ville man jo også selv.
Mit spørgsmål denne gang går således på, om jeg kunne begynde at give hende lidt vælling, der vel er lidt sværere at gylpe op/få reflux af, og vel også mætter lidt mere? Hun trøster sig kolossalt med flasken – når hun græder og får lidt vand, eller en flaske, kaster hun sig over den, uanset om hun er sulten eller ej – igen mistænker jeg at det er et levn fra den første måned af hendes levetid, hvor hun vel var sulten konstant, den lille stakkel. Men er hun ikke rigtigt sulten, gylper hun det hele op.
Hun er 16 uger i denne uge, (4 mdr den 21/12) så jeg vurderer at hun måske kunne være klar til lidt vælling. Hun får lidt hård mave af nutramigenen, og vi giver hende lidt vand (ca. 60 ml.) i løbet af dagen, fordi hun fik så ondt meget luft i maven af laktulosen. Hun falder som regel i søvn kl. 20.00, vågner kl. 12-01 stykker, og får en flaske, og så igen ved 5-6 tiden. Hun er altså god til at sove om natten. Dog tænker jeg mest på at hun også kunne have brug for at sove igennem, at være mæt, og ikke være generet af refluxen om natten.
Jeg har set at man sagtens kan bruge mme i vællingen, og det var min tanke at gøre det.
Hvad mener du – er 16 uger for tidligt?
På forhånd tusind tak.
Bedste hilsner
Ingrids mor