Svar: 16 uger, reflux og vælling?
5. december 2006
Alder:
3 mdr.
Kære Ingrids mor
Når sundhedsstyrelsen siger at man tidligst bør begynde med vælling, skemad og lignende fra 4 måneder, så er det tidligst fra 4 måneder og det er således ikke det samme som 16 uger. Da din mand oveni har astma - hvorfor I jo også giver Nutramigen, så synes jeg det vil være en dårlig idé at starte med almindelig erstatning nu, i stedet for lige at vente et par uger mere.
Jeg kan dog sagtens forstå jer, det er slet ikke det, men man skal jo også se på, hvad det mon på sigt vil gavne lillepigen bedst:o)
Man kan på apoteket købe Enfamil, som er en specielerstatning til børn med reflux og det kan I forsøge. Jer er i tvivl hvad du mener med "Jeg har set at man sagtens kan bruge mme i vællingen, og det var min tanke at gøre det"? Vælling er det der hedder tilskudsblanding og vælling er i princippet det samme som en helt tynd grød.
Det er en jungle at finde rundt i og jeg kan godt forstå du bliver forvirret, men vælling gives som mælk i en flaske og det kan godt mætte lidt mere end almindelig erstatning. Da vælling er en tilskudsblanding er vælling ikke fuldgyldigt, ligesom mange type 2 modermælkserstatninger ikke er det, og det betyder at barnet ikke kan leve af dette alene. I alderen 4-6 måneder må max gives 2 flasker vælling dagligt. Svarende til ca 400ml.
I skal så overveje, hvad det egentlig er jeres datter skal starte med. Det kan godt være lidt vælling når hun er 4 måneder, men det kunne måske også være enfamil, eller måske lidt grød - det handler jo om at få lidt i hende, som ikke så let flyder over:o)
Jeg tror I må forsøge jer frem og finde ud af, hvad mon er den bedste løsning for jer. Det er forskelligt hvad virker bedst på børn med reflux.
Det er forøvrigt dejligt at høre at I selv har fundet en brugbar løsning for Ingrids soveproblemer - så krydser vi fingre for at det virker på lidt længere sigt.
Rigtig meget held og lykke med det hele:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske